NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Nail Art Sunday: neon

Kategori: Naglar

Efter en hyfsat stressig lördag där jag multitaskade på hög nivå (ta bort nagellack och sminka sig samtidigt, vad sägs om det va?) har det slutligen blivit söndag idag. Och som vanligt på söndagar är det ju nailart som gäller - denna veckan skulle det vara neon hade Lela bestämt. Jag funderade ett tag på vad jag skulle göra och tänkte att jag ju inte har så mycket neonlack hemma (det ÄR helt klart en brist i samlingen, men jag hade nog ändå fler än jag tänkte på från början.. ;) ) att leka med. Jag gjorde i alla fall vad en alltid borde göra innan en målar naglarna med neonlack - grundade med vitt. Även denna gång fick det bli White on White från China Glaze som vitt grundlack. På detta svampade jag sedan gradienter med hjälp av Flormar N014, Flormar P06 och China Glaze Purple Panic. Eftersom jag hade svårt att bestämma mig vad som skulle vara längst ner på nageln så gjorde jag två av varje, på olika håll. Alla är sedan toppade med Seche Vite eftersom framför allt PP behövde det för att inte torka helt matt. Gradienterna är gjorda med en bit av en gul kökssvamp där jag målade lacken direkt på svampen och mitt mellan de två färgerna målade dit en blandning av dem.
 
 
 
 
 
Gradienterna blev inte direkt perfekta och superjämna, men jag gillade ändå resultatet måste jag säga. Den snyggaste kombon tycker jag nog blev långfingrets - gulgrönt med grönt på tippen. Den gula och den gröna var också enklare att få snyggare övergång på än den gula och den rosa - troligen för att den rosa är så otroligt pigmenterad medan de andra två är lite mer jellyaktiga. Jag funderade ett tag på om jag skulle nöja mig med enbart gradienterna men bestämde mig för att testa mig fram lite. Så - nailarten jag visar här är för en gångs skull en nailart jag inte verkligen bar utan som jag gjorde och sedan tog bort, mycket eftersom jag gjorde fyra olika varianter av nailart över gradienterna. Jag funderade först på att göra leopardmönster på alla, men det var ju nästan tur att jag inte gjorde det eftersom Lela själv har gjort precis det till idag tydligen. =) Istället blev det ett prickmönster på lillfingret, en watermarble i svart på ringfingret, en tejpmanikyr på långfingret och en frihandad pildesign på pekfingret. På de tre första fingrarna är det svarta Liquid Leather från China Glaze och på pekfingret är det svart akrylfärg som gäller. Allting är sedan återigen toppat med Seche Vite men jag målade ett lager vanligt klart lack över först för att få ett lager blött lack att måla Seche Vite på - jag vet inte om det var den bästa idén eftersom mina nailarts blev lite utkladdade tyvärr.
 
 
 
Använt material: White on White, Liquid Leather, Purple Panic, P06, N014, Seche Vite, två dottingtools i olika storlek, nail stripe, en ganska smal platt pensel till svampningen och både till att  städa och att applicera vaselin samt en smal pensel från Sang för att måla på frihand.
 
 
Mest nöjd blev jag nog faktiskt med lillfingret eller eventuellt med pekfingret. Marblen tog bort lite väl mycket av det neoniga och tejpmanikyren blev inte så impeccable som jag vill ha den. Jag tror jag drog bort tejpen antingen för tidigt eller för sent eftersom kanterna inte blev så skarpa - kanske kan någon som är mer erfaren med tejpmanikyrer komma med goda råd till nästa gång?
 
Självklart var jag tvungen att testa hur det hela skulle bli med matt topplack också, så fram med Essie Matte about You. Jag har tidigare ofta haft problem med att den första nageln jag målar med MaY blir mjölkvit medan de andra blir bra. Den här gången testade jag att skaka flaskan ordentligt innan jag använde lacket, och målade dessutom tummen först. Nu var ju tummen bara vit men det såg ut som om skakningen löste problemet för mig. Skönt!
 
 
Nu ska jag surfa in hos Lela för att se vad alla andra nailartare har hittat på idag. Det tycker jag att ni också borde göra, neon är ju ett väldigt fritt tema så idag kan en nog få se ungefär vad som helst där!
Ikväll kommer också ett önskat inlägg upp - med bilder på alla mysdjuren här hemma (även om dammråttorna faktiskt inte fick vara med, de är så kameraskygga även om de inte alls är blyga utan finns ungefär precis överallt...) Tänkte först lägga in dem här i detta inlägg men tänkte att det nog kanske blev långt nog ändå? ;) Tjipp!

Kommentarer

  • Bella/sezethenail säger:

    Peeeekfingret! Woow! Jag brukar tyka att Liquid Leather smetas ut väldigt lätt när man ska lägga topplack. Det bästa brukar vara att köra ett tjock snabbt lager Seche!

    Svar: Tack så mycket! =) Ja, det hade nog kanske varit bäst.. Får köra på det nästa gång - det var mest att på framför allt lillfingret så var det ju seche vite under precis innan och jag har upptäckt att två lager Seche direkt på varandra inte alltid är så bra..
    Tove

    2014-04-13 | 15:10:22
    Bloggadress: http://seizethenail.com
  • Lottsky säger:

    Snyggt! Både innan det svarta kom på och än mer när det lagts på!

    Svar: Tack så mycket!
    Tove

    2014-04-13 | 15:16:53
    Bloggadress: http://lottskypottsky.blogg.se
  • Gelic' nail art säger:

    Blev superfint! Svart+neon går aldrig fel :D

    Svar: Tack! Nej, svart och neon är en bra kombo. Dock kändes det som om det kanske blev lite väl mycket svart på en del av naglarna - det neoniga försvann lite..
    Tove

    2014-04-13 | 16:00:25
    Bloggadress: http://gelicnailart.blogspot.se/
  • Anki säger:

    Vilket hantverk, men glad i färger som jag är så tror jag att jag tycker utan svart är snyggast.

    Svar: Tack! Ja, det var snyggt utan det svarta på också..
    Tove

    2014-04-13 | 18:55:42
    Bloggadress: http://www.annkicki.blogspot.com
  • Helena säger:

    Jag gillade det faktiskt bättre som bara gradient. Så var det riktigt skitsnyggt!

    Svar: Tack så mycket.. Jag gillar det så också, men det kändes så ofärdigt tyckte jag..
    Tove

    2014-04-13 | 19:03:12
    Bloggadress: http://www.lackycorner.com
  • Zara TracesOfPolish säger:

    Den gulgröna gradienten var fantastiskt fin men slutresultatet med svart design över gillar jag ännu mer! Favoriter är både pek och ringfingret. Har du marblat med klarlack och svart?

    Svar: Ja, det är klarlack och svart som det är marblat med. Funkade okej men inte klockrent..
    Tove

    2014-04-13 | 19:55:52
    Bloggadress: http://www.tracesofpolish.com
  • Lela säger:

    Öhh? Sminka och ta bort nagellack samtidigt? Hur går det till rent fysiskt?
    Av gradienterna gillade jag ringfingret mest och tillsammans med lite dekor lillfingret. Och det hade väl inte varit hela världen om vi hade visat likadana manikyrer, jag hade tyckt det var kul:)

    Svar: Prisad vare juckburken (dipinremover...) Ett finger ner i burken samtidigt som den handen också håller i säg ögonskuggan, och så sminkar jag med andra.. Inte hur smidigt som helst, men det gick och det sparade lite tid.. =) Nej, det hade inte varit hela världen, men det är ju roligt med lite variation också..
    Tove

    2014-04-13 | 22:20:17
    Bloggadress: http://www.lelack.se
  • Lackert säger:

    Gillar båda varianterna men när det e bara gradienten eller med prickar tycker jag bäst om. Grymt gjort och väldigt snyggt!

    Svar: Tack så mycket..
    Tove

    2014-04-13 | 23:33:55
    Bloggadress: http://lackert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: