NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Blå måndag: Bonusnailart

Kategori:

Förra helgen var jag uppe och hälsade på i sambons barndomstrakter, träffade hela familjen och gick på bilmässa. Gissningsvis var jag ungefär lika intresserad som sambon hade varit av att gå på nagellacksmässa men har man världens bästa sambo så får man ju ställa upp när det är något han vill hitta på.. (I ärlighetens namn var det ganska mycket mer intressant än jag hade trott att det skulle vara, men det kan man ju hålla tyst om och hålla fast vid att man har "uppoffrat" sig..=) Att däremot känna ett sug av att köpa en viss sorts speciella bromsar, det har jag nog lika svårt att förstå som han har att förstå suget att köpa ytterligare ett nagellack i en färg man inte gillar, bara för ATT.. )
 
I alla fall så skulle jag ju träffa svärföräldrarna för andra gången och hans syskon och resten av familjen för första gången, så det gällde ju att känna sig säker.. Jag frågade honom om vad han tyckte att jag skulle ha på naglarna men fick de klassiska svaren "det spelar ingen roll" och "lack"... Till slut så föreslog han en marmorisering i blått och vitt, likt de jag gjorde i orange/vitt och den grönvita till studentmanikyren. Jag var inte skitsugen på att sätta mig och köra watermarble just då, men bestämde mig för att göra en gradient istället. Och blått var det ju beställt så.
 
Grundade naglarna med vitt baslack, gissningsvis mitt vita från Starnails eller FoF. Sedan fram med akrylfärgerna, i två blåa nyanser. Med hjälp av en platt hobbypensel målade jag på akrylfärgen på kanten av en make-upsvamp, brevid varandra och liiite överlappande. Sedan svampade jag på färgen på naglarna, i tre lager för att få en bra täckning. På med Seche Vite för att få ett skydd för akrylen, annars tvättas den ju bort med tvål och vatten.
 
Hmm.. Det blev bra, men det kändes lite tråkigt. Färgerna fick mig att tänka på en pool och jag bestämde mig för att försöka förstärka det intrycket. Jag såg för ett tag sen (ja, ganska länge sen..) en variant av watermarble som ger små fläckar av lacket under och så tunna linjer av det lacket man marblar med - waterspotted.. Ett exempel är här:
 
 
Det här hade kunnat ge precis det jag var ute efter känner jag, framför allt så som det blev på lillfingret här.. Så - fram med vatten, kopp och svart lack och så en flaska hårspray. Det var inte riktigt så lätt som jag trodde och hoppades på och blev inte alls bra.. =/ Jag var SJUKT nära att ta bort allting igen, det enda som avhöll mig var klockan - den började bli mycket och jag skulle inte hinna göra något alls om jag tog bort det här. Och nakelnaglar? Det går bort i i stort sett alla lägen och framför allt vid ett sånt här tillfälle! Så ja, det fick vara kvar, och på vänster hand (som jag, precis som alltid, började med) testade jag ett par olika varianter. Till slut fastnade jag för någon variant av marble med svart och ofärgat lack som verkligen inte alls torkade, utan som man kunde virvla runt en hel del i. Det fick sedan bli det på hela högerhanden. När jag vaknade dagen efter var jag faktiskt riktigt nöjd, med båda händerna. Sedär, så fel det kan bli.. Bara för att det inte blev som man sett framför sig i huvudet så ser det ut som crap, men när man lämnar bilden i huvudet bakom sig kan det bli rätt bra ändå.. ;)
 
Eftersom jag blev så pass nöjd med det här (även om det så klart finns förbättringspotential även här, kanske samma mönster på alla naglarna först och främst! ;) ) och händerna blev så pass olika så varnar jag härmed för bildspam...
 
 
 
 
 
 
Vänster hand
 
På vänster hand blev jag helt klart mest nöjd med lillfingret, det kom närmast den bild jag hade i huvudet. Dock hade jag gärna sett att det hade blivit liiite mer svart, typ som på ringfingret, men där blev det alldeles för lite "hål" i lacket i gengäld.. Tummen såg  ut som crap, även efter att jag försökt lämna bilden i huvudet bakom mig, så den fick inte vara med.. =D
 
 
 
 
 
 
 
Höger hand
 
På höger hand blev jag nog ungefär lika nöjd med alla fingrerna, utom eventuellt pekfingret där det syns lite väl mycket att jag försökt göra ett mönster men misslyckats.. ;) På de andra fingrarna körde jag bara ren och skär swirling - rörde runt som fasen i lacken medan de var helt blöta och lät det bli som det ville. Det blev ganska bra.. ;)
 
På vissa av bilderna ser ni att det saknas lite lack på sidorna, att det börjat bli lite fult nere vid nagelbanden och att det finns lite tip wear.. Det beror helt enkelt på att de är tagna på söndagen och manikyren är gjord på torsdagen.. Så länge fick det sitta kvar minsann!
 
Och detta måste ju helt klart vara blått nog för Linda och Blå Måndag, om nu mitt tidigare bidrag skulle bli underkänt.. ;) Eller vad säger du Linda?

Kommentarer

  • MatildaSari säger:

    Vad snyggt det blev!

    Svar: Tack så mycket.. :)
    Tove

    2013-07-09 | 10:45:32
    Bloggadress: http://matildasari.blogg.se/
  • Lela säger:

    Högerhanden gillade jag verkligen:) Är väldigt nyfiken på vilket topplack du hittat som du lyckats marbla med?
    Allt jag testat än så länge stelnar så fort de träffar vattenytan...

    Svar: antingen är det svarta starnails eller svarta FOF tror jag.. Båda två är riktigt budgetlack..=D Och så ett klarlack, det var från FOF i alla fall..
    Tove

    2013-07-10 | 19:59:46
    Bloggadress: http://www.lelack.se

Kommentera inlägget här: