NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Vecka 39

Kategori: Pricken

Vilken vecka! Både på gott och ont.. 
 
När det gäller ont så har ryggen verkligen börjat göra sig påmind - egentligen oavsett sittställning, liggställning eller om jag är uppe och står/går så finns ryggsmärtan med där. Det är ju i och för sig inte så konstigt, det är ju en rätt hög belastning på nedre delen av ryggen att hålla upp hela kroppen, dels på grund av den ökade vikten från magen, dels på grund av den ändrade ställningen av bäckenbenet och dels på grund av att magmusklerna inte längre gör hälften av jobbet. För magmuskler ja - de har nog packat ihop och flyttat någon annanstans så länge. Om inte annat så märks det rätt bra när jag ska försöka resa mig från liggande eller halvsittande, eller kanske från soffan. Utan att tänka på det har jag börjat anamma den klassiska stilen för att resa sig upp - jobba mycket med armarna och liksom häva mig upp lite som en katapult. Jag märker också att just om jag jobbar framåtlutad - som vid plantering eller liknande - så är det enbart korsryggen som arbetar vilket ju också så klart ger en extra belastning på den. Ser ju dessutom en del kroppsliga förändringar och längtar lite efter att kunna börja träna efter att Pricken kommit och kroppen börjat återhämta sig - bland annat känns rumpan helt borttrollad den också..
 
Men men, trots allt så njuter jag fortfarande av att vara gravid och det är ju inte så långt kvar nu heller. 13 dagar till BF och 18 till önskad förlossningsdag. För ja, än så länge har jag inte känt av behovet av att sluta vara gravid även om jag så klart längtar efter vår lilla Prick. Än mer sedan i söndags då vi var hemma hos en föredetta kollega som just blivit morfar - barnbarnet var också där och det fick mig verkligen att längta efter att ha Pricken på utsidan och inte insidan längre.
 
I veckan som gått så var jag också på återbesök hos sjukgymnasten för en ny omgång akupunktur och lite rådgivning angående ryggen och foglossningen. Den här gången upplevde jag nog inte riktigt lika mycket verkan av akupunkturen men visst hjälper det. Dock har foglossningen flyttat sig så det är kanske därför jag inte upplever att effekten är lika bra. Numera har jag inte så ont i ryggen/höfterna av foglossningen utan mer i blygdbenet - det är svårt att byta ställning i sängen utan att det gör rejält ont och likaså att gå ibland. Så jag frågade också hur jag skulle göra med TENSen. Tidigare skulle jag sätta den i korsryggen/på höften för att få smärtlindring. Hennes förslag nu var att sätta en pad på höften och en på insidan av låret alternativt att sätta padsen på insidan av vardera lår, långt upp. Det lät sjukt läskigt och jag testade den första varianten först men jag upplevde inte att det hjälpte mig. Så ja, till slut testade jag den andra varianten med viss rädsla och skepsis inför att dra el genom de mest privata delarna men jäklar vad det hjälpte! Helt plötsligt kunde jag röra mig hyfsat obehindrat igen och kände inte av smärtan från fogarna särskilt mycket. Wonders!
 
För första gången sedan 2005 var jag inte på bal den siste april. Nationen jag var - eller faktiskt fortfarande är - medlem i har sedan "urminnes tider" (eller i alla fall ett par decennier) firat siste april med just bal, på Grand Hotel. Men nu har traditionen ändrats och balen ska istället äga rum på hösten så helt plötsligt var det inte dags att dra på sig balklänning och medaljer, fixa håret och göra sig snygg. Väldigt märklig känsla att istället fira Sista April med att dra på arbetskläderna och köra ett gäng vändor till tippen med trädgårdsavfall... Men ja, ska det vara något år den traditionen skulle brytas så passade det väl mig bäst just i år skulle jag säga. Är dock himla glad att jag hann få med sambon på en vårbal innan traditionen försvann. Och nu blir det ju bal till hösten istället!
 
Dagen efter åkte jag istället upp till sommarstugan och firade min brors födelsedag med hela släkten - kanske bästa platsen i världen! Jag ser framför mig att vi kommer att spendera en del tid där i sommar med Pricken. Härligt! Eftersom min bror bor en bra bit bort har han inte heller hunnit hälsa på och se vårt hus så han och hans sambo passade på att komma och käka middag hos oss sedan, riktigt mysigt. Och nu i helgen har vi först grillat med en kollega i lördags och sedan som sagt hälsat på en föredetta kollega i söndags. Så dagarna har varit fullspäckade men det har varit roligt. Jag börjar dock känna av behovet som många pratar om, att vända sig inåt och vara lite för sig själv så det är skönt att ha ett par ensamma dagar nu där det inte är planerat något direkt.. Ska försöka lägga in lite inlägg på bloggen också bara så att det inte blir fullt så tomt här som det varit den senaste tiden. Kanske framför allt lite blåa inlägg så risken inte är så stor att det blir tomt på måndagarna om Pricken skulle ha den fräckheten att välja att komma en sådan dag... =)
 
När det gäller Pricken så är han, om de generella siffrorna stämmer, nu ungefär mellan 48 och 50 centimeter lång och väger runt 3,3 kilo. Att han är ganska lång och stor numera märks - magen är inte direkt rund längre utan jag kan oftast se väldigt tydliga bulor och kanter där Pricken har valt att ha sina kroppsdelar just då. Både jag och sambon har nog också verkligen börjat inse att det närmar sig och vi har i alla fall börjat packa väskan med saker vi ska ha med oss till förlossningen. Men ja, det är fortfarande ändå ganska overkligt måste jag säga. Ska jag bli mamma? Hur sjutton ska väl det gå? Tur att jag har en helt fantastisk sambo som jag är helt övertygad om kommer att bli världens bästa pappa - och som jag alltid kan luta mig mot, i vått och torrt! <3
 
 
 
 
 
Återigen känns det som om magen går på "fel" håll - jag upplever den som mindre och högre nu än på bilden från förra veckan. Men ja, det är ju inte direkt som att jag tror att Pricken tillbakabildas i magen så det är nog mest synvillor..=) Tjipp!

Kommentarer

  • Lackert säger:

    Spännande nu, inte alls långt kvar ju :)
    Kan tänka mej att det börjar kännas i kroppen nu med den extra tyngden och att magen kanske är i vägen i bland. Men snart är han ute :)

    2014-05-07 | 23:16:35
    Bloggadress: http://lackert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: