NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Vecka 36

Kategori: Pricken

Vekca 36 idag.. Bara fem veckor kvar till beräknat datum alltså, helt sjukt skum känsla.. Tiden går fortfarande snabbt som attsingen.
 
Folossningen har satt in rejält nu, även om det bara är från och till vilket är skönt. Däremot skulle jag fortfarande säga att det har varit enkelt att vara gravid - jag trivs med känslan, älskar att känna Pricken sparka och röra på sig (även om det också är smärtsamt ibland) och gillar att kela lite med magen. De krämpor jag har haft har varit helt klart värda det. Än så länge ser jag fram emot förlossningen för att det är ytterligare en ny upplevelse att vara med om men inte för att jag ska få sluta vara gravid..
 
Under veckan som gått så har det hänt en hel del. Vi har som sagt passat djuren och även om det var superskönt så är det ändå lite skönt att bara ha Millie hemma just nu, hon kräver lite mindre jobb ensam än de tre gjorde tillsammans. Vi har dessutom varit på kalas för min bror som fyllde 30 - passade på att ta en runda på Systemet och handla på mig ett gäng lite särskilda öl för honom att testa. Snacka om att jag kände mig malplacerad därinne och att folk tittade mer än vanligt på magen. Har dessutom passat på att handla hem en massa godis till påsken - ska det bli påskägg till drygt 20 personer så kräver det ju en del godis om vi säger så.. Millie tyckte dock att en del av godiset skulle gå till henne tydligen så hon har helt på egen hand ätit upp lite av det - trots att det var förpackat i en papperskasse uppe på köksbänken. Tur att det var förpackat i plastpåsar så det bara är den påsen som hon fick tag på och satte i sig som blev påverkad. Jäkelhund! Skönt dock att hon bara är sån här när vi av någon anledning måste lämna henne ensam hemma ett tag så vi inte alltid behöver vara påpassliga på henne i alla fall.
 
Men idag var vi tvungna till just det - att lämna henne ensam ett tag. Sambon jobbade som vanligt, om än på nytt ställe, och min dag var vikt åt sjukvårdsbesök. Började min dag på provtagningscentralen på sjukhuset för att lämna blodprover för ämnesomsättningen. Den medicinen jag äter kan ju behöva justeras ett par gånger under graviditeten, jag har dock bara behövt justera precis i början. 
 
Efter det väntade ett besök hos barnmorskan. Allt såg finfint ut idag också som tur är. Dock har Pricken inte sjunkit ner och börjat fixera sig vilket innebär att om vattnet skulle gå måste vi till förlossningen direkt. Sannolikheten att vattnet ska gå innan hen fixerar sig är ju dock ganska liten så jag är inte direkt orolig. Blodtrycket var fortfarande lågt och fint, om något lite för lågt som vanligt, och övriga kontroller såg också hur bra ut som helst. Magen har, precis som jag känt det, inte växt så mycket men en centimeter större har det i alla fall blivit. Dessutom har jag faktiskt börjat få lite linea negra - alltså den mörka linjen en kan få på magen under graviditeten. Trodde knappt att det skulle bli någon eftersom den inte synts alls förrän nu.
 
Vi avslutade besöket idag med att prata om tankar inför förlossningen - smärtlindring och så vidare - och inför amningen. Återigen känner jag att min barnmorska och jag klickar - många berättar om barnmorskor som inte riktigt vill acceptera deras val men min barnmorska tyckte att det lät hur bra som helst. Så nu står det hur jag tänker mig i min graviditetsjournal men det är ju fortfarande möjligt att ändra sig hur mycket som helst, fram till att Pricken är ute ungefär..  =)
 
Sedan passade jag på att göra ett snabbt byte - ett paket kaffe mot 12 stycken nagellack, helt okej deal! =)
 
Sista anhalten för dagen var hos min sjukgymnast. Dels ville jag se om hon kan göra något åt den foglossningen jag har och dels ville jag prova ut en TENS att ha nu fram till, och under, förlossningen. Jag fick med mig en TENS hem och den ska testas redan ikväll! Dessutom körde hon en omgång akupunktur på mig så vi får väl se om det gör någon skillnad. Än så länge har det blivit precis som hon sa att det skulle bli - lite värre än innan.. ;)
 
Och.. Imorgon väntar ultraljudet. Som vi ser fram emot att få se vår lilla Prick igen och förhoppningsvis kanske vi kan få nya bilder också. Från förra ultraljudet fick vi ju bara bilder på bröstkorgen och upp så den här gången hoppas jag att vi kanske kan få någon helkroppsbild. Men viktigast av allt är ju att få höra att allt är bra och att få en uppskattning om hur stor bebis det är vi ska få..
 
Nu väntar dock bara sängen.. Ja, förutom sambon och TENSen då.. ;) Tjipp!
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lottsky säger:

    Tiden går knäppt fort! Vad spännande allt måste kännas! Har inga barn själv men är stolt faster till "en drös" och det är helt surrealistiskt att knytet jag såg två dagar gammal är en vuxen kvinna som kanske rätt som det är blir mamma själv. Roligt att läsa om Pricken! :)

    Svar: Ja, det är rätt spännande, och lite overkligt.. Och ja, jag kan tänka mig att det måste kännas väldigt speciellt att det lilla knyte du såg som så liten själv ska få ett litet knyte en dag..
    Tove

    2014-04-16 | 10:15:12

Kommentera inlägget här: