NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Nail Art Sunday: fritt val

Kategori: Naglar

Vilken helg! Fredagen var det dags för togafest tillsammans med alla nya och gamla dryga källarmästarkollegor i Lund. På med badkläderna och drapera sig i lakan (otroligt smidig klädsel när en är stor som en basketboll om magen...) och sen bara ha roligt! Kändes som en bra motvikt till alla vuxenpoäng jag plockat på mig det senaste året.. Hem sent som attan på kvällen (eller snarare tidigt på morgonen..) efter att ha skjutsat två av grabbarna hem och krypa ner i sängen hos en sovande man - härligt! Framför allt när en råkade se att det stod en presentpåse från en viss affär på köksbordet innan en gick och la sig.. Vakna tidigt på morgonen med pussar och kärlek från sambon, och födelsedagspresenten så klart, innan han skulle iväg och jobba. Sen segade jag lite innan jag satte mig själv och hunden i bilen och åkte hem till mamma. Snackade skit en liten stund och lämnade av hunden för passning innan jag åkte ut på scoutgården för fixarhelg tillsammans med en massa gamla och nya vänner. Inte för att jag var världens effektivaste - äter för två och jobbar för en halv - men roligt var det. Sen bjöd mamma in på middag tillsammans med min bror och svägerska och deras två underbara ungar! Myspys! Och dagen har spenderats med sociala besök.. Först kom Jollan med hund och manlig vän förbi och bjöd på kanelbullar och bjöds på te samt husvisning. En liten stund efter att de åkt hem kom bästa kollegan över på kaffe och nybakta vaniljbullar och en himla massa skitsnack! Så nu är jag fulltankad på social samvaro och energi och längtar bara efter att sambon ska komma hem efter en lång jobbhelg så jag får pussas lite!
 
Men lite nailart har jag så klart också hunnit med. Till fredagens togafest fick det ju bli en romarinspirerad nailart såklart.. Förra året gjorde jag (utan att vara medveten om att den termen fanns då..) en skittelete med matt lila, blodrött och svart där en accentnagel fick prydas av Caesars örn.. Naglarna fick mycket uppmärksamhet då precis som jag listade ut att de skulle få nu.Så det här året var jag tvungen att göra något minst lika bra i alla fall. Surfade runt lite och hittade till slut inspiration till en nailart med romerskt tema. Sen var det "bara" att ta fram färg och verktyg och sätta igång.
 
 
Naglarna är grundade med två lager White on White från China Glaze och Seche Vite.
 
 
På detta svampade jag först med en (utspädd) gulbrun akrylfärg från Sang med hjälp av en makeupsvamp
 
 
Ovanpå detta svampade jag en (också utspädd) mörkbrun akrylfärg från Sang med samma svamp - avsikten var att få fram en marmorliknande bakgrund.
 
 
Sen var det fram med den fina penseln (också från Sang) och mestadels svart akrylfärg, och lite frihandande. Tummen blev någon form av romersk byggnad, pekfingret en stridshäst, långfingret en soldat, ringfingret skulle föreställa ett romerskt mynt med Caesar på och lillfingret fick prydas av en lagerkrans. (Finns klickbara miniatyrer längst ner, en för varje finger). Jag konstaterade att det där med att göra ansikten är INTE min gebit direkt. Hästen som jag inför målningen fasade mest för och var helt inställd på att den skulle bli totalmongo blev faktiskt hyfsat bra, medan både soldaten och "Caesar" blev mer åt katastrofhållet. Överlag är jag ändå ganska nöjd med det hela, framför allt med tumme, pekfinger och lillfinger i alla fall.
 
 
 
 
 
 
Jag har fuskat lite och redan varit inne och kikat hos Lela och sett att det finns en massa snyggt att kolla på idag också - jag ska dock in och kolla mer noga nu och det rekommenderar jag er att också göra! Tjipp!

Kommentarer

  • Lela säger:

    Tycker att jag själv är hyffsat duktig på att teckna, bättre på papper/duk än på naglarna dock. Men du är så grym på frihandsmålning på naglarna, har du testat att teckna med papper och penna? Jag vill gärna se ett smakprov isf:)

    Svar: Har testat och kan INTE! Inte ens lite.. :(
    Men tack för komplimangen! :)
    Tove

    2014-04-06 | 20:58:16
    Bloggadress: http://www.lelack.se
  • Lottsky säger:

    Color me impressed som "man" säger. Så attans snyggt, jag är förundrad över att någon alls kan måla sådär fint på en nagel.

    Svar: Tack så mycket.. =) Som sagt blev jag nöjd som attans med hästen och tycker att tumme och lillfinger var helt okej men de andra två.. Tja.. Det är lättare att måla med akryl tycker jag, det går att börja i mindre skala och bygga ut där det blir för smalt/för kort/för litet.. Svårare att kontrollera lack eller penna tycker jag..
    Tove

    2014-04-06 | 23:42:24
    Bloggadress: http://lottskypottsky.blogg.se
  • Anki säger:

    Jag fattar inte heller hur du får till det. Prickar är vad jag klarar;) Coolt blev det.

    Svar: Tja, träning, träning, träning.. Och så en ganska stadig hand.. Brukar vila båda händerna på bordet för extra stöd.. Tror att du också kan lyckas, om du bara försöker.. =) Skaffa lite billiga akrylfärger och en tunn, tunn pensel och dra igång.. =D
    Tack så mycket!
    Tove

    2014-04-07 | 09:00:38
    Bloggadress: http://www.annkicki.blogspot.com
  • Zara TracesOfPolish säger:

    Wow! Åh va fint! Håller helt med Lela :)

    Svar: Tack så mycket!
    Tove

    2014-04-07 | 16:45:44
    Bloggadress: http://www.tracesofpolish.com

Kommentera inlägget här: