NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Balnaglar

Kategori:

I tisdags, den Siste April (som det heter i Lund, på många andra ställen har folk tydligen fått för sig att det heter Valborg! ;) ) var det dags för traditionsenlig bal för mig. Sedan jag började plugga i Lund har jag alltid varit med på vårbalerna varje år.
 
I Lund är firandet av våren väldigt stort. Tidigare brukade firandet börja den 29/4, med Kvalborg (sammandragning av kvällen-före-Valborg, och ja, jag vet att det är ologiskt i och med att det inte heter Valborg - live with it! =) ) Nu har det dock gått steget längre och börjar redan den 28/4 med pre-Kvalborgsfirande. Den 1/5 firas ju sedan Finalborg. På vår nation är det alltså Pre-Kvalborg, Kvalborg, Balborg och Finalborg.. Fyra dagars firande.
 
Tidigare i livet, när man fortfarande var ung, dum och student, så firades Siste april i Stadsparken. En liten lagom tillställning - jag, mina närmsta vänner och ungefär 20.000 till. =) I år var jag inte med i parken - jag är ju vare sig ung, dum eller student längre. Istället så jobbade jag på förmiddagen den siste april, men jag hade faktiskt tagit semester efter klockan 12 för att hinna göra mig i ordning.
 
I år var det i alla fall tydligen nytt rekord och runt 27.000 personer som hade det skönt och mysigt i parken. Tyvärr blev det som vanligt folk som inte kunde känna av sina begränsningar, så en hel del fylla. Folk har också svårt för att inse det där att skräpet som man slänger över axeln inte automagiskt försvinner, utan hade legat kvar där om det inte var för alla underbara människor som ställer upp och städar parken efteråt. De är dagens stora hjältar! Så här såg det tydligen ut i år, hittade inte den översiktbild som jag såg innan så den här får duga! Man får i alla fall en uppfattning om mängden folk!
 
 
Naglarna hade jag dock gjort i ordning dagen innan vilket var skönt, då var i alla fall det klart. Eftersom jag brutit en nagel så fick jag först fixa i ordning längden på dem och göra en påbyggnad. Eftersom det är folk som efterfrågat det så tänkte jag slänga upp en snabb tutorial i bilder med förklarande text. Detta kommer alltså att bli ett bildtungt inlägg, så till er som läser i mobilen så ber jag om ursäkt om jag tar slut på er surf.. =) Är det något som är oklart så får ni hojta till..
 
Slutresultatet såg i alla fall ut såhär:
 
 
Designen är inspirerad/kopierad av en design som Calajsa visade upp för ett tag sen och som jag sprang på nu för någon månad sen. Diggade den stenhårt och kände att den skulle passa perfekt. Det fanns ingenting i den som inte var som jag ville ha naglarna så den är faktiskt en rak kopia. Hoppas det var okej med Calajsa!
Så här gick det till i alla fall:
 
Steg 1. Nakna naglar. Rengjorda med helt ren aceton för att få en ren, torr och fettfri yta att jobba på. Nerfilade eftersom ringfingret gått av, så alldeles för korta för att göra en rolig balmanikyr..
 
Steg 2. Välj ut nageltippar i rätt storlek. Här är tipparna till vänster hand, i fingrarnas ordning. Jag har köpt mina tippar på Kicks, märket heter Kiss. De är riktigt bra och framför allt finns det naglar som passar alla mina naglar, eller i alla fall någorlunda passande på lillfingrarna som är de som brukar vara svårast med tippar. Kommer i ett paket med hundra tippar för 99 kronor har jag för mig det var.
 
Steg 3. Fila till topparna på dina egna naglar för att de ska matcha tipparnas form på undersidan. På förra bilden ser ni en ljusare del längst ner, som ska sitta över din egen nagel. Din nagelkant ska därför så gott det går matcha gränsen mellan den ljusare delen och resten av tippen - detta för att enklare kunna hålla naglarna rena undertill senare.
 
 
Steg 4. Efter att buffat upp ytan på naglarna lite med en finkornig fil och återigen torkat av dem noga med aceton - klistra dit tipparna. Var noga med att få dem att hamna rakt på nagel och att inte få några luftbubblor mellan nagel och tippen. Tänk på att limmet torkar snabbt så var noga så det blir rätt från början. Blir det trots att inte rätt så dra/riv/slit/bänd INTE bort tippen från nageln utan slipa ner och ta bort med aceton, annars skadar du din egen nagel! Har man svårt att hantera de långa tipparna kan man klippa av dem allt eftersom de fastnat ordentligt.
 
 
Steg 5. Klipp (allra helst med en tång gjord för lösnaglar/tippar) och fila till önskad längd. Var noga med att ta bort böset som blir under naglarna också. Behövs det kan du även fila till kanterna så att de ser så naturliga ut som möjligt.
 
 
Steg 6. Med en bra fil - grov från början om man är säker på sin sak, annars fin hela tiden - slipar du ner kanten från tippen för att få den att smälta in mer med den riktiga nageln. Var dock noga med att inte slipa så mycket uppe på din riktiga nagel, även om det är omöjigt att helt undvika tror jag. Själv använder jag en liten elektrisk slipmaskin till manikyr för att slipa ner mina tippar - det går snabbare och är enklare att kontrollera.
 
Steg 7. Med ett buffingblock (jag använder en vit från Depend) så jämnar du ut kanten ytterligare och får naglarna att "smälta" samman. Då ringfingret är kortare än de andra är det svårare där, men det blev rätt bra ändå. Efter detta är själva påbyggnaden av tippen klart.
 
 
 
 
Steg 8. På med gellack. Jag använder Depends variant - på bilden är det ett lager bas (var beredd på att det kan bränna till lite mer än vanligt, framför allt om du har råkat fila på din naturliga nagel...), två lager  nr.000 och ett lager toppgel. Alla lager är härdade en minut var.
 
       
 
 
Steg 9. Måla på designen. Den här är hyfsat lätt att göra faktiskt - svep med ett vitt nagellack snett över nageltippen. Med nail art liner eller en tunn pensel - måla en sträng silverglitter ner i en böj över nageln och sedan en tunnare vit linje. Jag valde att sätta dit tre prickar på varje nagel också, det är min enda ändring av den ursprungliga designen. Avsluta med att placera på en liten strassten i hörnet på varje nagel och täck det hela med topplack. FÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRDIGT! =)
 
 
 
Slutresultatet igen.
 
Hoppas ni andra också hade en bra dag, oavsett vad ni väljer att kalla den! Tjipp!

Kommentarer

  • Linda säger:

    Det blev skitbra, Tove! Jag har bara provat en enda gång, när jag gick i högstadiet. Jag och en kompis gjorde ihop, och satt och filade - till slut hade jag filat nageln så tunn att precis där tippen tog slut blödde det igenom... GAH! Sen dess har jag inte provat, haha!

    Svar: AJ! Nej, det gäller att vara försiktig. Själv tyckte jag det blev ganska bra faktiskt, men nu när tipparna är av så finns det en liten, liten kant där man ser var tippen har tagit slut.. Men men, inget blod i alla fall! ;)
    Tove

    2013-05-06 | 22:27:49
    Bloggadress: http://nailorama.blogspot.com
  • Ann-Sofie/Colour it säger:

    Wow, det blev verkligen skitsnyggt!! :-)

    Svar: Tack så mycket. Jag blev riktigt nöjd själv faktiskt!
    Tove

    2013-05-07 | 11:06:48
    Bloggadress: http://www.colourit.se
  • Sminkhörnan säger:

    Så fint det blev, jag brukar också bygga egna naglar hemma, har dock inte tänkt på att göra Depends gellack över men det är ju självklart nu när jag ser detta. Tack för tipset!!!

    Svar: Ja, det är lite smidigt och gömmer den kvarvarande skarven fint! =)
    Tove

    2013-05-08 | 11:00:13
    Bloggadress: http://sminkhornan.spotlife.se
  • Lela säger:

    En manikyr värdig en balborg:)

    Svar: Tack så mycket. Som sagt, konceptet är snott från Calajsa, men jag tycker att det blev riktigt bra ändå. Och det var många som kommenterade det i positiva ordalag på balen så! =)
    Tove

    2013-05-09 | 12:37:12
    Bloggadress: http://www.lelack.se

Kommentera inlägget här: