NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Nail Art Sunday: Fritt val

Kategori:

Ytterligare en vecka har passerat och närmar sig hastigt sitt slut. Som tur är finns ju veckans höjdpunkt kvar - Nail Art Sunday! Denna veckan har Lela gett oss fria händer att själv bestämma vad vi skulle hitta på.
 
Som en del av er vet jobbar jag på ett lite särskilt ställe, med människor som inte alltid är så kommunikativa eller pratglada och som ibland helt enkelt INTE VILL! (Lite som treåringar...) Från början var jag lite skeptisk till om jag skulle fortsätta måla naglarna som jag gjort tidigare, och hade ganska ofta nakna naglar eller ganska diskreta lack på. Efter ett tag bestämde jag mig dock för att köra på som jag vill.
En dag fick vi in en person som inte alls var så intresserad av att prata med personalen och knappt svarade på frågor ens - och då väldigt kortfattat, typ "ja" och "nej".. Vad vi än testade med så hittade vi inte en väg in. Men, så helt plötsligt en dag när jag satt och försökte prata lite med honom så kläcker han ur sig "Varför målar du alltid dina naglar så konstigt?". Sen inleddes en ganska lång konversation där vi bara pratade om naglar - olika färger, vad som är snyggt respektive fult, hur långa naglar man borde ha och så vidare. Efter ungefär 45 minuter lyckades jag sedan styra in samtalet på det vi borde prata om, det jag försökt prata om så många gånger innan och hejsan hoppsan så gick det hur bra som helst! ÄNTLIGEN kom jag in bakom de väldigt höga murarna och fick kontakt!
 
Bara ett litet tag senare kommenterade min chef naglarna och frågade om det var så lämpligt att sticka ut så mycket. Jag berättade vad som hade hänt lite tidigare och han funderade lite. "Ja, det har jag ju inte tänkt på, men det är klart att det kan vara en bra icebreaker.. Bra jobbat!"
 
Så, nu har jag en egen liten fanclub som varje dag kollar in naglarna och kommenterar dem. Framför allt en person är det som alltid är extra nyfiken och vill kolla noga. I torsdags så påpekade han att jag ju alltid har nya färger på naglarna och sådär fräcka grejjer - "vilken färg ska du ha imorgon?". Jag lät honom bestämma och det skulle tydligen vara svart och vitt - "men inte bara sådär uppdelat, utan något du vet, sådär, ja, typ mönster eller nåt..." Jag frågade vilket mönster och svaret satt långt inne - "vilka mönster finns det?" - men det landade i svart/vita prickar a la Cactus efter lite bildgoogling.
 
Så, det blev inte till fredagen, men det blev till lördagen och de sitter kvar fortfarande! Dock lyckades jag bryta en liten del av höger ringfingernagel på bildörren på väg till jobb och en del av lacket rök också, så till söndag kväll får det bli något annat. Det måste dessutom vara något lite diskret men ändå speciellt - det är dags att introduceras för svärföräldrarna! =) Kom gärna med tips..
 
Men ja, här kommer lite bilder. Lacken är billighetslack som jag köpte för tio kronor styck på en utförsäljning på Ekohallen - vilket märke det är vet jag inte riktigt. De funkade dock ganska bra för att vara så billiga även om det vita var lite svårt att måla med och de torkade till ganska snabbt. Det svarta var en bra onecoater! Tyvärr torkade de som sagt till lite ganska snabbt och det gjorde att det blev tunna svarta strimmor i lacket när jag försökte göra för många prickar på en doppning i lacket - det är helt enkelt tunna lacktrådar där det torkat till.. Dessutom kletade Seche Vite ut lacket lite, trots att jag trodde att det var torrt.. =/ Så det blev inte riktigt ett så rent intryck som jag ville ha, men det syns mest på närbilderna och inte så mycket i verkligheten..
 
 
 
 
 
Hoppas ni alla får en bra söndag! Kolla gärna in hos Lela för mer nailarts!
 
Ciao!

Kommentarer

  • Pamsan säger:

    Men vad kul att naglarna kunde hjälpa dig på jobbet. :) Man ska inte underskatta nagelkonstens makt.

    Väldigt snyggt mönster. Börjar få prickabstinens. Kanske ska plocka fram mina dotting tools snart. :)

    Svar: Nej, det verkar ha funkat bra för att få isen att lossna lite. VI får väl se hur de reagerar på lite hololack idag.. =D
    Ja, prickar är ju både roligt och enkelt, så det tycker jag helt klart att du ska göra!
    Tove

    2013-03-10 | 09:22:09
    Bloggadress: http://pamsan.wordpress.com
  • Cactus säger:

    Snyggt! Roligt med tipparna också :)

    Svar: Ja, själva idén med svartvita prickar snodde jag som sagt från dig, men tipparna snodde jag från Elin kom jag på.. Dock var svarta tippar sådär bra, i många vinklar såg det ut som om jag bara hade naglar fram till där det vita slutade..=)
    Tove

    2013-03-10 | 09:32:20
    Bloggadress: http://cactusnailpolish.com/
  • Sussie säger:

    Det var riktigt snygga naglar, han som valde åt dig hade bra smak :) Och vilken härlig historia från ditt arbete, ibland vet man inte vad som kan komma att riva ned muren. (och kul dessutom att du kunde ge chefen svar på tal ;))

    Svar: Ja, det var roligt att göra faktiskt. Och de blev ganska bra, förutom de små skönhetsmissarna i form av svart kladd i det vita..
    Tove

    2013-03-10 | 10:12:19
    Bloggadress: http://fastnaglad.blogg.se
  • Gelic' nail art säger:

    Kul att naglarna hjälpte till i jobbet. :) Däremot vet jag inte om jag tycker att det är okej att en chef ifrågasätter hur ens naglar ser ut. Nu vet jag ju inte vars du jobbar, jobbar man med mat kan det ju bli en hygienisk fråga. Nu var ju din chef förståelig när du berättade, men skulle jag ha en nitisk chef som sagt nej (typ "gröna naglar passar sig inte offentligt") hade jag nog blivit så irriterad att jag anmält det till DO. På riktigt, jag kan förstå att det kanske inte passar med en full-face-tatuering på någon som ska stå i kassan eller vara ansiktet utåt för ett företag men lite färg på naglarna? Kom igen liksom. Så tycker jag iaf.

    Och ja, fin manikyr idag! :) Svart och vitt är alltid snyggt. :)

    Svar: Oj, jag kanske ska förtydliga lite. Det var alltså inte så att chefen inte tyckte att det var lämpligt ur arbetsgivarens synvinkel, utan att man på mitt jobb ska tänka sig för innan man sticker ut allt för mycket - för ens egen skull. Det var alltså för min skull som han frågade om jag hade tänkt genom mitt val att vara så pass "oanonym" som jag blev. Samma sak gäller för smink - du kan sminka dig så mycket du vill, men bör fundera på vad du signalerar - typ. Fullface-tatueringar har vi nog inga på jobbet, men det är gott som sleeves och stora tatueringar. Även här bör man dock tänka på att inte köra allt för "personliga" tatueringar (om du förstår vad jag menar - namn, personnummer och liknande) på allt för synliga ställen..
    Tove

    2013-03-10 | 13:39:18
    Bloggadress: http://gelicnailart.blogspot.se/
  • Ann-Sofie säger:

    Guud vad roligt att läsa ditt inlägg. Bra jobbat! Det måste ha varit riktigt häftigt att kunna bryta isen med en sån här härlig sak.
    Naglarna ser helt underbara ut!! Snyggt med svart och vitt.

    Svar: Ja, även om det inte var medvetet första gången så var det riktigt härligt. Numera tycker jag dock att det är riktigt roligt och uppmuntrar gärna när andra på jobbet vill kolla in och kommentera på mina naglar, oavsett om det de säger är positivt eller negativt - det gör det enklare för nya på jobbet att vilja titta och säga något. Och vips så är isen bruten. Ja, jag tyckte att de blev riktigt bra faktiskt.
    Tove

    2013-03-10 | 14:04:39
    Bloggadress: http://www.colourit.se/
  • Bam säger:

    Haha, vilken rolig historia :D

    Svar: Ja, den är ett sånt härligt minne från jobbet!
    Tove

    2013-03-10 | 15:01:39
    Bloggadress: http://bamsbox.blogspot.com
  • Alexandra säger:

    Vad roligt att naglarna kunde hjälpa till! Jag tycker såna här prickar är så himla fina! Din nail art blev riktigt snygg!

    Svar: Ja, det är lite roligt faktiskt.. Ja, prickar är enkelt och stilrent så det brukar bli himla bra! Tack för komplimangen!
    Tove

    2013-03-10 | 17:51:01
    Bloggadress: http://www.tennnails.blogspot.se
  • Elin/Nailmanic säger:

    Kul läsning! Jag har märkt att mitt nagellack är en bra icebreaker på mitt jobb med :) De patienter som vet om mitt nagellackintresse kommer gärna och visar när de har målat naglarna eller inspekterar mina. Kul att något så simpelt som nagellack ändå är kan öppna upp så många nya dörrar :D Riktig snygg manikyr dessutom. Han måste ha känt sig stolt att få välja vad du skulle göra för manikyr.

    Svar: Vad roligt att det funkar för dig också! Jag tror att naglar känns tillräckligt neutralt för att det ska gå och kommentera utan att man blir för personlig på något sätt. Och hittar man någon med samma intresse är det klart att man vill visa upp sina skapelser, det är väl därför många av oss bloggar också? =)
    Tove

    2013-03-10 | 20:02:52
    Bloggadress: http://nailmanic.blogspot.se
  • Lela säger:

    Kul att du blandat både funky french och prickar:)

    Naglar i lite galna färger och mönster tror jag säker t kan vara en bra isbrytare. Nu vet jag inte vad du jobbar med men det verkade ju fungera alldeles utmärkt:D

    Svar: Ja, det blev ganska roligt tycker jag. Ja, naglar känns nog tillräckligt neutralt för att man ska kunna kommentera det..
    Tove

    2013-03-10 | 22:00:22
    Bloggadress: http://www.lelack.se
  • Sofie säger:

    Bra jobbat! Både med nageldesignen och där på jobbet. Jag har också flera gånger använt naglar och speciella lack som isbrytare. Kul när det funkar. :)

    Svar: Tack! =) Ja, det är nog en bra isbrytare som sagt. Och tydligen funkar det för fler än mig! ;)
    Tove

    2013-03-11 | 11:08:52
    Bloggadress: http://drops-of-color.blogspot.com
  • Annefia säger:

    Jättesnyggt manikyr och jag gillade verkligen historien bakom också! Nagellack är ju nått som är lätt och ofarligt att prata om och som verkligen kan fungera som isbrytare. Kul att du kunde få chefen att förstå det hela också.

    Svar: Ja, om man läser kommentarerna här så verkar det ju funka för fler än mig så! =) Och jag blev nöjd med manikyren, tack!
    Tove

    2013-03-11 | 19:21:01
    Bloggadress: http://blogg.fialand.com/
  • Gabriella säger:

    Fast du trodde det var torrt? Seche vite ska ju appliceras på nymålade, blöta naglar :) Snygg manikyr och snygga naglar!

    Svar: Absolut, och det brukar jag göra också.. Men när jag målar så tjocka lager som jag gör när jag gör sådana här prickar så blir de väldigt lätt utsmetade med Seche och därför brukar jag vänta tills de torkat rejält på ytan i alla fall. Likaså gör jag med watermarbles..
    Tove

    2013-03-12 | 17:00:31

Kommentera inlägget här: