NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Blå Måndag: Alanna Renee - Horcrux

Kategori:

Måndag, och första riktiga semesterdagen! Visserligen har jag varit ledig nu sedan i fredags, men det är först nu jag faktiskt har semester, det andra var ju bara helg! Så nu har jag tre, förhoppningsvis fantastiska, veckor framför mig tillsammans med sambon. Sedan har han fuskigt nog tagit en vecka till ledigt, men ja, jag tror nog jag ska klara mig ändå på mina tre.. Det finns stoooora planer för semestern, men vi får väl se hur det går..
 
Men jaja, det är ju inte för min semesterglädje ni surfar in här kan jag tänka mig, utan för lite lacklycka.. Det ska vi väl också kunna bjuda på. För att väga upp det fina, lovande och pärlemorsskimrande pratet om semester ska vi nu ta i med något riktigt mörkt, farligt och skrämmande istället. Horcrux. Och nej, då pratar jag verkligen INTE om utseendet på lacket, utan på var en horcrux egentligen är.
 
En horrokrux (engelska: horcrux) är ett föremål där en person har lagt en del av sin själ i syfte att bli odödlig. Även om en person som skapat en horrokrux dör lever själen vidare bland de levande och även om den inte är fullständig överlever man. Skapandet av en horrokrux kräver  "en akt av ren ondska"; man måste mörda någon, vilket delar själen. Detta räknas som svart magi och är ingenting som lärs ut till trollkarlarna.  Det enda som går att finna om horrokruxer i Hogwarts skolbibliotek är ett stycke i boken "Afskyvärd ock ondskefull magi"; "Om horrokruxer, den ondaste av alla magiska uppfinningar, skola vi ej tala ock ej heller gifva några anvisningar". Lord Voldemort anses ha delat upp sin själ i sju delar och alltså skapat sex horrokruxer. (Den sjunde delen av hans själ är alltså fortfarande kopplad till hans kropp.) (informationen tagen från wikipedia..)  Horrokruxer är alltså ingen rolig historia utan mest fyllt av ond, bråd död och jävligheter.
 
Alanna Renees version av Horcrux däremot, i lackform, är något heeeelt annat. Precis som de andra lacken har det varit lätt att måla med och formulan är riktigt, riktigt bra. Själv beskriver hon lacket såhär: "Horcrux has a mix of green colour shifting flakes and professional grade sterling silver flakes in a black base." Flakesen upplever jag dock mest som skiftande i rött och blått, mer än grönt. De syns ordentligt och glimmar fint i solen.
 
På bilderna ser ni tre lager Horcrux, toppat med ett lager Seche Vite. Torktiden är riktigt bra, även utan Seche Vite, och penseln är precis som vanligt riktigt, riktigt bra! De två första bilderna är tagna i middagssolen och resterande är tagna i kvällssol, varför de är lite rödare än verkligheten är..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Är man själv sugen på ett Horcrux, även om jag inte utlovar att det gör en odödlig, så kan man antingen, som jag, ha en langare från Australien - Alanna skickar tyvärr bara inrikes - eller så kan man handla hos Shoppe Eclecticco i Singapore. Det är lätt värt besväret!
 
Normalt sett brukar jag ju tipsa er om att surfa in hos Linda för att se mer blåa naglar och eventuellt själv vara med på Blå Måndag men idag blir det annorlunda. Linda har nämligen åkt på semester och hon har bett mig att ta över Blå Måndag som semestervikarie och självklart gör jag det! <3 Så, vill man vara med på Blå Måndag så tagga era blogginlägg alternativt Instagrambilder och liknande med Blå Måndag på lämpligt sätt och lämna en länk på det här inlägget så samlar jag ihop alla i en fin lista ikväll. Något sånt fint kollage som Linda brukar göra blir det nog tyvärr inte, men det kanske ni kan klara er utan under semestern? Ciao!

Kommentarer

  • Alexandra säger:

    Snyggt lack! Jag är med idag :)

    Svar: Trevligt!
    Tove

    2013-07-22 | 08:45:02
    Bloggadress: http://www.tennnails.blogspot.com
  • Nailtastic säger:

    Det ser fint ut, om än något mörkt för min smak.

    Jag är med i dag! :-)

    Svar: Ja, det är liiiite för mörkt, men det är snyggt och sprakar så tjusigt i ljuset så!
    Härligt att se!
    Tove

    2013-07-22 | 09:30:33
    Bloggadress: http://nailtastic.blogspot.com
  • Elin/Nailmanic säger:

    Väldigt fint och att det är Harry Potter-inspirerat gör det bara ännu mer underbart :) Jag är med idag med ett tidsinställt inlägg så det dyker upp lite senare under dagen.

    Svar: Ja, jag gillar det här lacket!
    Du är med i listan!
    Tove

    2013-07-22 | 10:04:28
    Bloggadress: http://nailmanic.se
  • Pamsan säger:

    Har inte lackat om än men ska försöka hinna med lite blått under dagen. Återkommer. :)

    Älskade verkligen namnet på det här förresten.

    Svar: Ja, men eller hur - det är så passande namn till det här lacket!
    Tove

    2013-07-22 | 10:06:43
    Bloggadress: http://pamsan.wordpress.com
  • Camilla säger:

    Ohh, mörkt och vackert!

    Jag är med idag!

    Svar: Ja, men eller hur! Riktigt tjusigt..
    Tove

    2013-07-22 | 10:14:09
    Bloggadress: http://colorbyte.se
  • Hanna säger:

    Jag är med idag!

    Svar: Härligt att se!
    Tove

    2013-07-22 | 10:23:27
    Bloggadress: http://hesakrell.blogg.se
  • Karin || Vacker & Underbar säger:

    Fin blå!
    Jag är med idag förstås, men frågan är om du godkänner mig... =)

    Svar: Äh, vem orkar väl vara knusslig såhär i sommarvärmen heller - klart du ska vara med!
    Tove

    2013-07-22 | 13:08:49
    Bloggadress: http://vackerunderbar.se
  • Sarah säger:

    Jag är med för kanske första gången?!

    Svar: Om det är för första gången eller inte har jag svårt att svara på, men med är du i alla fall!
    Tove

    2013-07-22 | 14:38:38
    Bloggadress: http://owlsandpolish.blogspot.com
  • MatildaSari säger:

    Jag är med:)

    Svar: Härligt!
    Tove

    2013-07-22 | 18:40:07
    Bloggadress: http://matildasari.blogg.se/
  • Pamsan säger:

    Sådär, nu är jag med i sista minuten. :)

    http://pamsan.wordpress.com/2013/07/22/opi-keeping-suzi-at-bay/

    Svar: Du hann precis, hade precis tryckt på publicera och såg den här kommentaren, så slängde in dig i inlägget i alla fall.. =)
    Tove

    2013-07-22 | 22:48:20
    Bloggadress: http://pamsan.wordpress.com

Kommentera inlägget här: