NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Gellack från Depend

Kategori:

Jag fick inte ett gellack startkit i julklapp, så jag fick ta saken i egna händer och gå och köpa mig ett. Så, sagt och gjort, ett sånt kit finns nu i min ägo.

Kom hem, en och en halv timme senare än utlovat - kitet var inte sådär aplätt att få tag på, till min käre pojkvän vars bil jag fått låna. Hade lite dåligt samvete men han var inte alls sur eller irriterad för det. När jag berättat vad jag köpt sa han att han tänkte gå och handla lite mat. Jag började göra mig klar för att följa med men det tyckte han inte att jag behövde göra - jag kunde stanna hemma, fixa med naglarna, kolla lite på tv och umgås med hunden sa han. Så, efter att han försäkrat att han menat det så satte jag igång. Filade ner naglarna en del (han gillar inte dem så långa som jag vill ha dem, men framför allt så har jag knäckt två naglar som behöver få komma ikapp lite..). Han kom hem med maten och talade om att den här kvällen tänkte han skämma bort mig och jag fick inte göra nånting. Så jag fortsatte med naglarna medan han lagade mat.

Kitet var lätt att använda. Tvätta rent naglarna med en särskild rengöring, låt torka. Sedan på med ett bas"lack" och så in och härda under lampan. Lampan har sladd och timer vilket gör den lättanvänd och säker. Lampan är liten och smidig vilket är en fördel på ett sätt, men vilket också kan göra det lite svårt att se till att alla naglarna är under lampan samtidigt. Lacken är hyfsat lätta att få jämna om man är lite lätt på handen och noggrann. Ett dopp i flaskan räckte till två naglar för mig för det mesta.
Efter baslacket valde jag att lägga på ett TUNT lager ljusrosa färggel som jag tänkte skulle kunna täcka den lagning jag gjort på höger tumme. Gelén täckte inte lagningen men den fick de andra naglarna att se fräscha och snygga ut, men fortfarande naturella. Färgen skulle också härdas under lampan i 30 sekunder.
Till sist var det dags för ett topp"lack" vars största nackdel var att det luktade lite skarpt. I övrigt lätt och bra att få jämnt och lätt att måla med. Även här härdas det i 30 sekunder och sedan torkar man av naglarna med samma rengöring som i början.

Efter en hand kom mannen in med mat till oss och satt sen och kliade mig på ryggen medan vi tittade på tv och jag gjorde andra handen.

Det tog visserligen längre tid att måla naglarna än normalt, men om man räknar in torktiden så går det nog nästan snabbare och jag är väldigt nöjd med mitt resultat. Jag ska ha på det så länge det är snyggt och uppdatera här hur det går. Med tanke på vad vissa berättat om borttagningen ska det bli intressant att testa det också när det blir dags för det. En fördel är dock att man kan använda Depends blåa remover vilket gör det lätt att ta bort de flesta lacker snabbt och smidigt
Mest nöjd är jag nog med att naglarna blev tunna och snygga, till skillnad från när jag byggt gelenaglar på salong, och att det inte gjorde ont att härda vilket det också gjort på salong.

Kommentarer

  • Sofie säger:

    Ska bli kul att höra vad du tycker sen när det gått ett tag. Jag har ganska nyss också börjat använda gellack. :)

    Svar: Än så länge är jag riktigt nöjd, sitter bra och är riktigt nsyggt fortfarande, trots en massa remover och lacker som sägs kräva underlack..
    Tove

    2013-01-14 | 20:13:09
    Bloggadress: http://drops-of-color.blogspot.com

Kommentera inlägget här: