NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Blå måndag: Oriflame Oceanic

Kategori:

Först - helt off topic - så måste jag berätta om den fantastiska helgen jag har haft.
Jag, pojkvännen och vovvsingen packade i torsdags in oss i bilen och styrde kosan norrut. Med i bilen fanns skidor, pjäxor, mina nyköpta skidkläder och lite annat smått och gott. Mina skidkläder var helt fantastiska BTW, kan verkligen rekommendera märket Stormberg! Riktigt sköna, följsamma, skalkläder med mycket uttänka funktioner och riktigt snygg design. Att de dessutom använder en bestämd del av sin omsättning till "humanitary and social useful projects" OCH dessutom klimatkompenserar för alla sina plagg gör ju ingenting sämre! Den här jackan köpte jag, plus ett par matchande byxor. Fick ett grymt bra pris på det också, tack vare öppningserbjudande i affären i Malmö - både jacka och byxor för 1998 kronor totalt, alltså 502 kronor mindre än jackan ensamt går på egentligen..
 
Vi hade bokat in oss på ett litet mysigt ställe ungefär mittmellan Sälen och Kläppen, Försgården. För den som vill bo i ett mysigt läge och kan tänka sig att bo liiiite mer spartant och som dessutom är bilburen så är detta ett helt grymt ställe. Dessutom är husdjur välkomna att följa med - utan kostnad - och frukosten ingick i priset! Helt klart riktigt prisvärt och definitivt något jag kan rekommendera. Killen som sköter stället är dessutom riktigt trevlig och kändes väldigt flexibel om man önskade något - vi fick små treats till hunden och vi kunde checka både in och ut  utanför de uppsatta tiderna.
 
 
Eftersom vovven är en helt underbar Alaskan Malamute så passade klimatet (och snön) henne alldeles utmärkt och det var riktigt skönt att hon kunde följa med upp - eller ja, det var lite en förutsättning för att vi skulle åka. Hon har sprungit rundor i lössnön, hon har fått dra mig lite på isen (bara jättelite, för vi hade ingen sele till henne) och hon har pulsat både upp och ner för backar i djup snö i jakt efter älgarna. Känns skönt att det blev bra för henne också, att hon inte bara kunde följa med utan att resan blev något för henne att njuta av också.
 
Skidor åkte vi i Kläppen, ett område jag inte varit i på vääääldigt länge. Vet att jag har varit där med min pappa ett år, bara han och jag, och att jag fick det i julklapp eller födelsedagspresent, men måste skamset erkänna att jag inte ens minns vilket år det var. Kläppen var ett helt perfekt resmål för oss - lagom mycket backar och en hel del variation. Jag som åkt rätt mycket men som väl egentligen mest gillar att glassåka hade chans att slipa på tekniken och bara glida ner för backarna. Sambon, som inte åkt lika mycket, hade lagom utmanande backar hela tiden och tog stora kliv framåt under helgen. På slutet fick jag jobba betydligt mer för att komma före honom ner till liften. =)
 
Vi körde hem igår, efter att liftarna stängde typ. Jag trodde att det skulle ta mycket längre tid, men vi var hemma vid halv ett ungefär. Dock riktigt skönt att vi valde att ta semester idag också. Dagen har enbart spenderats på helt ovettiga saker - kolla TVserier, kolla film, äta av resegodiset (en riktigt härlig upptäckt var att Kläppens livs hade kvar Marabou Saltlakrits - världens kanske godaste choklad, fy fasen vad gott det är. Och varför köpte jag bara en sån chokladkaka?!?) och en massa mys. Men ja, imorgon börjar arbetsveckan igen.. Men det är ju bara två dagar kvar till "helg" så..=)
 
_________________________________________________________________
 
 
Men ja.. Nu till det de flesta av er är här för kanske? Lite lack, hur vore det med det? Och hur var det nu? Måndag var det va? Blått alltså..
Detta är visserligen på gränsen till att kvala in, men Mrs Data brukar ju inte vara så kinkig med färggränserna.
Detta är ett ljust, ljust blått lack som nästan är mer silvergrått. Egentligen är det nog mest ett skimmerlack i silver, med ett blått skimmer i som gör hela lacket blåaktigt. En härligt mjuk, lite duvblå färg eller som färgen på himlen när det är molnigt men solen och den blå himlen nästan bryter genom. Lacket var inte helt lättmålat, det var rätt tjockt och klistrigt. Det kan nog dock mest bero på att det är jag vet inte hur gammalt och att det stått länge.. Slängde i lite Seche Vite restore till tredje lagret och då blev det betydligt bättre och mer lättmålat. För ja, tre lager krävdes och det är fortfarande inte HELT opakt utan får man ljus i en dålig vinkel så kan man ana en viss VNL. Torktiden var inte fantastisk, men med Seche på så var den acceptabel. Dock var jag eventuellt lite snabb med mina tre lager för lacket tålde inte alls att gå emot något utan att det veckade sig och blev riktigt fult, så det ryker nog tyvärr av naglarna snabbare än tänkt och jag får ha något annat på jobbet imorgon..=/ Eller så kör jag semester fullt ut och försöker bara laga det.. Hmm.. Eller kanske en nailart på?
 
 
 
 
 
 
Vill man ha mer blått än så här så kika in på Blå Måndag hos Mrs Data så kan ni få blått i överflöd!
 
Ciao!

Kommentarer

  • Carola säger:

    Låter som en riktigt härlig semester :)
    Fint lack också, fast din beskrivning av det gjorde det ändå vackrare ;).

    Svar: Ja, det var en fantastiskt skön, och välbehövlig, semester! Enda som saknades var lite sol..
    Tove

    2013-02-18 | 21:25:24
    Bloggadress: http://scrapgatan16.blogspot.com
  • Mrs Data säger:

    Nej jag är inte kinkig. Välkommen in. :)

    Svar: Tur för mig, och Oriflame Oceanic, det.. =)
    Tove

    2013-02-18 | 21:38:18
    Bloggadress: http://mrsdata.blogspot.com
  • Ann-Sofie säger:

    Låter som att ni haft det riktigt skönt. :-)
    En snygg nyans! :-)

    Svar: Semestern var riktigt skön och välbehövlig - det kände jag framför allt efter ett tag. Inte känt innan att jag var riktigt så stressad, men nu när man väl var iväg så märkte man av det. =) Ja, jag gillade lacket mycket mer än jag trodde faktiskt. Ännu bättre blev det idag, när jag slängde på ett lager matt topplack på - RIKTIGT snyggt! Inlägg kommer senare med det.
    Tove

    2013-02-19 | 10:16:13
    Bloggadress: http://www.colourit.se/

Kommentera inlägget här: