NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Nagelspa!

Kategori:

Idag är det total nagelspadag här hemma.. Jag slutade tidigt, inte hungrig vilket innebär att jag inte behöver laga mat och dessutom ledig imorgon så kan vara uppe hur länge jag vill (eller behöver...) Så nu kör vi hela konkarongen!
 
Man behöver:
  • Skål som tål värme, stor nog att ha handen i bekvämt
  • Olivolja
  • Salt
  • Nagelbandspeeling
  • Nagelborste
  • Något att putta ner nagelbanden med
  • Nail Balm/annan näring/fukt till naglarna.
  • Nagelfil
  • Buffingblock/polerfil
  • Bra underlack/nagelstärkare
  • Snyggt nagellack om man vill lacka
  • Bra topplack
  • Nagelbandskräm
  • Nagelolja
  • Bra handkräm
  • Eventuellt bomullshandskar
 
Steg 1: Börjar med att ta bort allt nagellack och verkligen putsa bort alla rester överallt.
 
 
 
Steg 2: Fram med en skål, häller i typ en-en och en halv deciliter olivolja och värmer i micron i ungefär en minut. Häller i salt så det blir ett rejält lager på botten.
 
 
Steg 3: Letar upp en bra TV-serie/film där jag har i alla fall två timmar att titta på..
 
Steg 4: Duttar försiktigt med naglarna i oljan, den är varm som attan så man får ta det försiktigt. I takt med att den svalnar så har jag i fingrarna en längre stund. För mig är det bästa när det bränner lite sådär gött i nagelplattan, men inte mer än att man klarar det. Man får dock akta sig för saltet - det är läskigt varmt, varmare än oljan. Brukar köra runt en halvtimme per hand, lite mer kanske. Brukar värma om oljan efter en hand, dock inte lika länge utan kanske en halv minut..
 
Steg 5: Nagelbandspeeling. Penslar på ett bra lager nagelbandspeeling, låter verka ett par minuter. Masserar sedan över nagelroten en liten stund innan jag tvättar bort det med nagelborste och varmt vatten. Passar även på att rengöra under naglarna för att få bort saltet som lätt fastnar där.
 
 
Steg 6: Torkar noga, noga med en bra handduk. Puttar ner nagelbanden så långt det går.
 
Steg 7: På med Nail Balm, jag använder Trinds som jag är supernöjd med! Låter det verka runt två minuter och masserar in eventuellt överflöd. Upprepar på de naglarna där det inte fanns något att massera in.
 
 
Steg 8: Fila naglarna till en bra form och längd. Förslut den fria kanten med hjälp av en buffingblock alternativt en polerfil. Om det behövs - buffa/polera även nagelytan försiktigt.
 
 
Steg 9: På med bra underlack eller nagelstärkare. Själv kör jag Miracle Nails från Mavala och är supernöjd! Har fått väldigt mycket starkare och snyggare naglar sedan jag började med den.
 
 
Steg 10: Måla naglarna i något snyggt, alternativt avstå från att lacka om man nu vill ha dem nakna.
 
Steg 11: På med ett bra topplack - jag använder i stort sett alltid Seche Vite, mest eftersom jag vääääääldigt
sällan hoppar över steg 9. =)
 
 
Steg 12: När lacket är helt torrt, på med nagelolja. Själv använder jag Depends avocadoolja som jag också är mycket nöjd med. Gillar att det är med pipett och lätt att dosera. Häller lite under nageltippen och nere vid nagelbanden, masserar ordentligt kring nagelroten.
 
 
Steg 13: Nagelbandskräm, för att behålla mjukheten och smidigheten i nagelbanden. Extra viktigt om man nu inte använder nagelolja, framför allt på vintern. Massera in den också.
 
 
Steg 14: En bra handkräm. Jag varierar och har ett gäng handkrämer. En av favoriterna är Neutrogenas Norwegian formula där man bara behöver en liten, liten klick för att få riktigt sköna händer och jag känner mig inte så kladdig som jag gör annars. Att krämen är billig är ju bara en bra bonus. Annars blir det ofta OLIV naturells handkräm från Åhlens eller en kräm med mycket Aloe Vera i. När jag har kört nagelspa, eller när jag känner att mina händer är torrare än vanligt så kör jag på en handkräm från Apoteket, Canoderm, masserar in ordentligt och drar sedan på ett par tunna bomullshandskar innan jag ska sova. Mindre sexigt, men händerna blir fantastiskt mjuka och fina!
 
 
Fasen, det här får mig att må riktigt bra, och mina naglar att tåla mycket mer! Riktigt skön stund faktiskt!
Vad säger ni - hur tar ni hand om era naglar på bästa sätt - några bra tips?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: