NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

INTE FÖR DEN KÄNSLIGE!

Kategori: Personligt

Tänkte visa hur det ser ut efter "olyckan" igår, där jag skar av en del av mitt lillfinger. Nu har det - äntligen - nästan helt slutat blöda, efter nästan 24 timmar. Bilderna kommer lite längre ner och är inget för den med känslig mage som inte gillar äckliga bilder. Be warned.
 
Jag använde för första gången min nya mandolin (grönsaksskärare, inte instrument..=)) och skulle skiva lite grönsaker. Orkade inte leta upp den där lilla plastmojängen man ska ha och hålla grönsakerna med, i min röra i köket. Skivade först lite champinjoner - gick bra. Gick över till vitkålen - gick hur bra som helst. Sedan skulle det i en lök också, och det gick uppenbarligen lite snabbare än jag trodde, för helt plötsligt var det mitt finger som var först på skärbladet. Skar bort en bit helt från fingret, typ 2 cm lång, 6-7 mm brett och 3-4 mm djupt, öppet sår. Ingen hudflik kvar eller så. Gjorde inte sådär sjukt ont från början, och blödde ingenting heller. Men, det syntes att det var avskuret. Efter ett par sekunder kom forsen. Det formligen rann blod snabbare än jag kunde torka bort det och det ville verkligen inte sluta blöda på något sätt. Då kom också smärtan, ja jävlar i min låda vad det gjorde ont!
 
Det hela slutade igår kväll med ett besök av min pappas fru, som är distriktssköterska, som plåstrade om det rätt rejält med plåster, kompresser, tryckförband och en massa tejp. Petade i mig lite smärtstillande och gick och la mig (efter att ha lagat klart middagen, men inte ätit något!). Vaknade klockan två i natt med blixtrande smärta i fingret, vet inte om jag lyckats rulla över på fingret eller något, men lyckades dock somna om.. Vaknade i tid till jobbet, inte helt utvilad direkt, men inget som inte gick. Dock hade jag blött genom hela bandaget så det var tvunget att bytas. Då rann det fortfarande gott om blod från såret, mängder! Mådde riktigt illa och visste inte riktigt om jag skulle kräkas eller svimma först - det flimrade lite framför ögonen och susade bra i öronen. Fick ligga ner på golvet en stund, med handen i högläge och inlindad i en handduk. Kan ju bara säga att det inte blev jobb de ordinarie tiderna idag..
 
När jag kom hem nu ikväll så hade det blött rätt bra i bandaget igen, men det blödde med mycket mindre intensitet. Det ökade precis när jag tog bort bandaget, men minskade sedan igen. Nu får jag bara torka av lite då och då för att inte droppa blod så nu får det vara utan plåster och bandage tills det är sängdags alldeles strax. Då får jag tvätta av det ordentligt och sätta på ett nytt bandage som får sitta på tills jag slutar jobba imorgon. Förhoppningsvis har det slutat blöda helt då!
 
Här är lite bilder på såret..
 
 
Som ni ser klarade nageln sig, tur i oturen! ;)
 
Ciao!

Kommentarer

  • Helen säger:

    Aj aj aj! Man är ju så känslig ute i fingertopparna också. Hoppas det läker ihop snabbt :)

    Svar: Ja, just nu gör det ganska kräkont faktiskt.. Ska peta i mig lite smärtstillande innan jag går och lägger mig!
    Tove

    2012-12-02 | 22:19:16
  • Sleepy Elin säger:

    Nu sitter jag med ståpäls på både armar och ben - hu! :( Hoppas det slutar blöda under natten så du kan vara utan plåster och bandage.

    Svar: Det slutade faktiskt nästan helt att blöda igår, men bandage på under tiden jag jobbar känns ändå mandatory faktiskt. Men ja, det var ganska äckligt..
    Tove

    2012-12-03 | 00:08:38
    Bloggadress: http://sleepyelin.blogspot.se/
  • Elise Martine säger:

    Ja jävlar vilket sår! Ryser i hela kroppen, inte så konstigt det sprutade blod. Ändå jäkla tur att du inte skadade nageln, och det säger jag inte som en lackelacksnörd (okej, kanske lite ;) ) utan för att det tar sjuhundra att läka ordentligt

    Svar: Ja, det var ett jäkla sår och det finns ju inte direkt något som kan läka ihop och stoppa blodflödet så det var väl därför det blöder så mycket. Och ja, det finns flera anledningar att vara jäkligt glad att jag klarade nageln, bland annat hjälp den också till med att hålla bandaget lite upplyft från såret, så att det inte fastnar och sedan drar bort den läkta ytan..
    Tove

    2012-12-03 | 01:14:20
  • Pamsan säger:

    Aj som fan. Fattar inte varför jag skulle scrolla ner när du faktiskt varnade för otäcka bilder. Uäk. Får skylla mig själv. Hoppas det läker fort som attan, för det ser riktigt ont ut.

    Svar: Nej, varför gör man alltid så? Gör alltid så själv också.. Samma sak - man luktar på något, konstaterar att det luktar sjukt jäkla vidrigt, säger det samtidigt som man räcker fram det till någon annan att lukta på - och de gör det. Varför gör man så mot sig själv? =) Det har varit riktigt jäkla ont, men med lite smärtstillande i kroppen så funkar det rätt bra på dagarna faktiskt.
    Tove

    2012-12-03 | 09:30:33
    Bloggadress: http://pamsan.wordpress.com
  • Cactus säger:

    Å vad gräsligt! Det är så att jag blev lite vimmelkantig bara av att läsa beskrivningen, jag hade garanterat svimmat om det var jag. Hoppas verkligen att det läker snabbt nu!

    Svar: Ja, det var jäkligt obehaglig.. Kan säga att pulsen rusade rätt bra. Idag blöder det ingenting längre och ser inte lika läskigt ut längre, men det är fortfarande ett "köttsår" där.. Men men, det är ju framsteg som räknas!
    Tove

    2012-12-03 | 18:57:49
    Bloggadress: http://cactusnailpolish.com/
  • Lela säger:

    Åh fy satan...

    Svar: Ja, ungefär så..
    Tove

    2012-12-03 | 19:41:14
    Bloggadress: http://www.lelack.se
  • Nailtastic säger:

    Men herregud, din stackare! Fy vad obehagligt! Jag klarar inte av blod så jag skulle garanterat svimmat. Hoppas att det läker snabbt. :-(

    Svar: Klarar du inte blod kan jag garantera att du hade svimmat, där förekom en del av den varan..
    Tove

    2012-12-05 | 19:15:30
    Bloggadress: http://nailtastic.blogspot.com/
  • Anja säger:

    Jikes! Även jag som inte är äckelmagad mår fan illa. Tur att frukosten redan är svald. Kan inte ens föreställa mig vad du går igenom... :(

    Svar: Ja, det var ganska jävligt faktiskt.. Därför jag varnade för bilderna. Lyckades ju göra en miss och lägga upp dessa bilderna offentligt på fejjan, meningen var bara att min mamma, min pappa och min pappas fru skulle få se dem. Men jaja..
    Tove

    2012-12-06 | 09:48:07
  • Anja säger:

    Ha ha! Bilderna är inte det kag tyckte var värst. :) Kan ju säga att du har en exceptionellt bra författande sida. Bortsett från att det är grymt det du råkat ut förr så är du grym på att berätta om det. Du har inte funderat på att skriva böcker? Jag hade köpt dem. Din detaljrikedom är fantastisk. Kunde riktigt känna smärtan och yrseln.

    Svar: Men gud, tack! Vilken komplimang! Vad glad jag blir! (många utropstecken blir det, men så går det när man nästan blir tårögd...)
    Tove

    2012-12-07 | 07:33:36

Kommentera inlägget här: