NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Vecka 31

Kategori: Pricken

Var tar tiden vägen? Vecka 31 redan? Mindre än tio veckor kvar tills Pricken ska titta ut om allt går enligt plan. Som jag längtar!
 
Vecka 30 var en bra vecka! Jag har mått bra och känt mig pigg och glad - alltid lika skönt! Jag har dessutom pillat ihop ett första försök till en filt till babyskyddet - en babywrap. Tydligen är det så - en lär sig mycket nytt som gravid - att en inte ska ha för mycket kläder på bebisen när det är dags att åka bil, bältet i stolen sitter mindre säkert då. Därför brukar många istället ha en filt utanpå men det kan också bli lite av en trafikfara när den halkar av var femte minut. Men så hittade jag ett "mönster" på nätet på en filt med hål för bältet i mitten - en lägger filten i stolen, drar bältet genom hålen och knäpper innan en sedan lindar resten av filten runt bebisen. Smart och smidigt. Nu kommer det väl troligen inte vara så himla kallt när Pricken föds (om inte vädret är lika knäppt då som alltid annars alltså..) men det känns ändå skönt att ha något att linda om hen när vi ska åka hem. Jag köpte en billig fleecefilt på IKEA och ett matchande påslakan som jag har använt till att sy filten, i alla fall till det här första försöket som blev helt okej. Andra försöket, och den "riktiga" filten kommer istället att bli med en likadan filt och ett sjukt gulligt tyg med ugglor - love it. Dock fanns det i två färgställningar och jag kunde verkligen inte bestämma mig för vilket jag tyckte bäst om - det blev båda. Så nu blir det ena tygstycket till filt och det andra blir lakan till spjälsängen. På pysselfronten har jag också stickat lite (går en bara hemma hela dagarna får en sysselsätta sig på något sätt!) så det har blivit ett par baby"skor" med matchande vantar. Skorna hittade jag ett bra mönster på - ALLT finns på nätet, vantarna har jag fnulat ihop ett mönster till själv - eventuellt blev de lite för stora (de är  ungefär lika stora som skorna! =)) men i så fall får väl Pricken ha dem lite senare då.
 
 
 
I torsdags var vi också på första delen av föräldrautbildningen. Än så länge var det inte så mycket nytt - vi pratade om hur en förlossning går till och smärtlindring men det mesta av det har jag redan läst mig till. Däremot var det nog en del nytt för sambon tror jag och det var intressant att prata med andra i samma sits också så. På torsdag är det dags igen och då skulle vi bland annat prata om vad som händer om något går snett och första tiden när bebisen har fötts, amning och så vidare. Ska bli intressant. Från och med nu är det också besök hos barnmorskan varannan vecka..
 
I lördags var det ju Melodifestivalen och eftersom sambon dels jobbar och dels är totalt ointresserad (och vi dessutom inte har TV hemma...) så var det roligt att istället kolla tillsammans med ett gäng av de bästa kollegorna. En underbar kväll fylld med tacos, godis, skratt, Melodifestivalen och gamla låtar, sexsnack och en riktigt härligt upptankning av social samvaro. Att dessutom bara få vara jag, utan att vara "enbart gravid" -sådär så att det är det enda en får prata om - var också riktigt skönt. Och att bli uppdaterad om vad som egentligen händer på jobbet är också roligt - min sambo är inte så långt inne i "skvallerloopen" direkt.. =) Älskar att ha så fina kollegor!
 
Det sägs att en i den här perioden ska kunna urskilja ett tydligare mönster när det gäller bebisens vakenperioder och stunder av vila. Här är mönstret mest vaken - vaken - vaken - vilar tre minuter - extra vaken - vaken - vaken osv. Inte är det långa stunder av stillaliggande här inte - jag hoppas mest att det innebär att all energin är slut innan hen kommer ut och att vi får en lugn och sovande bebis! ;)
 
I veckan som kommer ska jag försöka vara lite bättre på att blogga än jag varit på sistone. Dessutom ska det firas födelsedagar - nu börjar stora födelsedagsperioden i vår familj! - och eventuellt åker vi upp till svärföräldrarna en sväng också. Dessutom ska jag nog kanske skaffa mig ett årskort på badet här i närheten och börja simma lite, det sägs vara en bra träning för oss tjockisar.. ;) Hoppas ni alla får en underbar vecka!
 
 
 
 
 
Testar en ny variant av jämförande bilder, tyckte själv att det var svårt att se skillnad på magen innan när de var uppdelade i olika bilder.. Nu vet jag inte om det enbart är det, men visst har det hänt lite med magen sedan sist.. ;) Och med boobsen för den delen..

Kommentarer

  • Evelinasfina Skönhetsblogg säger:

    Vilken fin mage :) TIden går fort!

    Svar: Jo, den gör ju det.. Jag tycker att veckorna bara springer förbi, det var ju inte så himla länge sen jag var tvungen att dubbelkolla femton gånger att jag faktiskt var gravid.. =)
    Tove

    2014-03-11 | 14:39:20
    Bloggadress: http://www.evelinasfina.se
  • daPerley säger:

    Oh, vantarna är ju bara för söta, nu blev jag ju sugen på att virka igen. :)

    Svar: Ja, de blev bra.. Virka har jag dock aldrig lärt mig att bli bra på, men det kanske en hade kunnat lära sig det med - jag menar, jag hade inte stickat mer än räta och aviga maskor innan jag gav mig på det här projektet så. ;)
    Tove

    2014-03-11 | 17:48:16
    Bloggadress: http://daperley.com/
  • Jennifer säger:

    Oj vad duktig du är på att sticka!!! Å apropå föräldrautbildning och oönskade tips som folk tar sig friheten att ge ;-) så har jag ett: Om MVC delar ut ett häfte om kejsarsnitt så läs iaf lite i det. Jag öppnade inte häftet för jag skulle minsann inte föda med snitt! Du kan ju gissa hur min förlossning slutade...

    Svar: Tror du mig om jag säger att jag aldrig stickat något mer avancerat än en halsduk tidigare.. Eller jo, ett par Lovikkavantar i slöjden en gång.. Tänk vad en kan lära sig, bara en vill... ;) Jo, planen är helt klart att föda utan kejsarsnitt men jag kan lova att jag har pluggat in de kapitlen i boken här hemma också så. Och kejsarsnitt ingår nog i nästa del av föräldrakursen också..
    Tove

    2014-03-11 | 19:21:47

Kommentera inlägget här: