NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Nail Art Sunday: tema längtan

Kategori: Naglar

Lela ville den här söndagen se nail art som visar vad vi längtar efter. Det finns betydligt snyggare nail arts än mina att visa upp - den här blev jag inte alls nöjd med och den blev inte alls som det var tänkt. Däremot hann jag inte göra om det och det här inlägget är för viktigt för mig för att låta bli att skriva så den får duga helt enkelt. Jag hade kunnat visa nailart med jultema på för visst längtar jag efter julen. Jag hade kunnat visa en vintrig nailart tillsammans med en rykande varm kopp varm choklad framför öppna spisen för det längtar jag också efter, massor! Jag hade kunnat visa en nail art med tropikerna - värme, palmer, hav och solnedgång - för det hade ju inte varit helt fel.. Jag hade kunnat visa en brudnailart för att symbolisera min längtan efter vårt bröllop. Eller kanske en ultraljudsbild som skulle fått representera längtan efter en lillasyster till Pricken. Men nej, idag är det något helt annat som ska visas upp - en kanske mer djupgående längtan och önskan som dessutom ligger helt rätt i tiden..
 
Jag längtar efter ett samhälle där alla är lika värda, respekterade och trygga. Jag längtar efter ett samhälle där ingen känner ett behov av att byta namn när de ska skicka in arbetsansökan - eller än värre, känna behovet men att det ändå inte är lönt, de kommer ändå bli bortsorterade på intervjun. Jag längtar efter ett samhälle där en kvinna kan välja att bära slöja utan att kallas påskkärring. Jag längtar efter ett samhälle där det inte finns "tidningar" som publicerar tecknade bilder på våldtäkts- och mordoffer, mot offrens vilja, för att spä på hatet och fördomarna mot invandrare. Jag längtar efter ett samhälle där vi inte har riksdagsledamöter som beväpnar sig med järnrör på fyllan och villan, efter att ha kallat meningsmotståndare för blatte, blattelover och hora. Jag längtar efter ett samhälle där vi inte har ett rasistiskt parti i vår högsta beslutande församling.
 
Ja, jag vet, du är troligen ganska trött på politik just nu - supervalår kan ha den effekten på människor. Men jag vill fortfarande be dig att försöka hålla engagemanget uppe i ett par timmar till. För nej, min längtan kommer inte att uppnås enbart för att SD inte sitter i riksdagen - rasism och främlingsfientlighet kommer inte att försvinna, diskrimineringen kommer inte att försvinna, Avpixlat och vidriga twittrare kommer fortfarande finnas kvar och hatet kommer fortfarande att klamra sig fast i vårt samhälle. MEN - ett samhälle utan SD i riksdagen, eller i alla fall där de inte har något inflytande, är fortfarande bättre än ett samhälle med dem i riksdagen med makt. Ett samhälle utan SD i riksdagen är ett steg närmre och ett steg på vägen. Det är lång väg kvar dit jag vill, men jag vill en dag kunna säga till min son - när vi tittar på nyheter och hör om främlingsfientliga eller rent av öppet nazistiska partier som sitter i beslutande församlingar runt om i Europa och världen - att det händer i alla fall inte i Sverige. Att i Sverige har vi en annan grundläggande människosyn, andra grundvärderingar, som gör att sådana partier inte kan få plats och makt här. Värderingar som stämmer överens med mina och de jag hoppas att min son kommer att ha. Jag vill se min son växa upp i ett samhälle där han inte automatiskt värderas högre än hans mörkhyade bänkgranne i skolan utan där de tävlar på lika villkor. Jag hoppas att han en dag ska få leva i ett samhälle där olikheter uppskattas och uppmuntras, där mångfalden verkligen utnyttjas och där olika livserfarenheter och kulturer faktiskt verkligen får berika varandra - mer än när det kommer till mat. Där valberedningar och företag aktivt letar efter kandidater som kompletterar tidigare sittande och verkligen strävar efter mångfald, utan att bry sig om kön/hudfärg/kultur eller ålder. Helt enkelt ett samhälle där alla är lika mycket värda - ett lite varmare samhälle.
 
Därför vill jag be dig - ja, just dig - om en sak. Idag är det den 14 september 2014 och det är val till Sveriges riksdag. Idag kan DU göra en viktig insats för att skapa det samhälle du vill ha. Och det är lätt. Ta reda på vilken vallokal du ska rösta i och GÅ DIT! Lägg din röst för det samhälle du vill att du, jag, våra föräldrar, våra barn och våra medmänniskor ska leva i. Om du sedan väljer att lägga din röst på alliansen, på oppositionen, på en specifik kandidat, på F! eller på KD - det spelar mig mindre roll. Men snälla, ska du lägga din röst på Sverigedemokraterna eller något annat främlingsfientligt, rasistiskt eller nazistiskt parti så se till att du verkligen är medveten om vad du röstar på. Rösta inte på dem för att "göra en förändring", "röra runt i grytan" eller "visa missnöje". Röstar du på ett sådant parti så gör det för att du verkligen vill ha det samhälle de strävar efter - och var då medveten efter vilket samhälle de verkligen strävar! För mig finns det så mycket som visar att Sverigedemokraterna inte är ett parti värdigt att sitta i våra beslutande organ runt om i landet, vare sig på kommunnivå eller i riksdagen, men de filmerna, klippen, artiklarna och skandalerna har du troligen redan sett snurra runt på Facebook och nätet i övrigt så jag lär ju inte övertyga dig genom att posta dem här igen. Men snälla, ta en funderare på om det verkligen är ett parti du vill se i Sveriges riksdag. Jag vill det inte!
 
 
 
 
 
 
Skulle det nu vara så att du helt missat alla diskussioner och debatter fram till nu och inte har en aning om vem eller vilka du ska rösta på så ska jag ge dig ett tips, baserat på min världsbild. Jag kommer att kryssa för Kristina Yngwe (c) i riksdagsvalet. Hon är en otroligt kompetent tjej, jordbrukare uppväxt i en jordbrukarfamilj, som kommer att jobba för "ett Sverige där entreprenörskap och kreativitet uppmuntras, där hela Sverige ges möjlighet att utvecklas och där vi kombinerar långsiktig hållbarhet med ekonomisk tillväxt. Ett Sverige där alla människor oavsett bakgrund ges förutsättningarna och möjligheten att forma sina egna liv, och där vi välkomnar olikheter och möter varandra med nyfikenhet och respekt istället för rädsla och misstro." som hon själv skriver. Dessutom har hon sedan länge drivit på för en bättre djurhållning, mer svenskt kött - och annan mat - i affärerna, en minskad antibiotikaanvändning på friska djur och ett starkare arbete med miljöteknik. En riktigt bra tjej som hade varit en frisk fläkt i riksdagen! Henne kan du kryssa om du bor i Skåne läns södra valkrets - du uppmuntrar jag verkligen dig att göra det. Även i övrigt rekommenderar jag Centern. Men som sagt, vilket parti du röstar på spelar mindre roll, så länge du röstar avstår att rösta på Sverigedemokraterna, Svenskarnas parti eller något annat unket främlingsfientligt parti. Och så länge du röstar!
 
 
Mer nailart - troligt både snyggare och mindre politisk sådan - kommer du att hitta hos Lela idag, precis som alla andra söndagar. Så - när du har varit iväg och röstat - surfa in dit och kolla in alla dagens bidrag! Imorgon ses vi här igen för Blå Måndag hoppas jag! Tills dess - tjipp!

Kommentarer

  • Ann-Sofie/Colour it säger:

    Viktigt att rösta, vi är på väg nu faktiskt. :-)

    2014-09-14 | 12:32:23
    Bloggadress: http://www.colourit.se
  • Lottsky säger:

    Har röstat - och givetvis inte på ett parti som i grunden är antidemokrati...

    2014-09-14 | 16:03:00
    Bloggadress: http://lottskypottsky.blogg.se
  • Helena säger:

    Ett mycket bra inlägg! Jag är av den åsikten att den enda rösten som är fel att lägga är den du inte la. Alltså om du är soffliggare. Så självklart har jag och maken varit och röstat, vi har tydligen uppfostrat sonen bra också för detta var hans första gång han får rösta i ett riksdagsval och det har han också gjort.

    2014-09-14 | 19:11:50
    Bloggadress: http://www.lackycorner.com
  • alexandra säger:

    mycket bra skrivet! håller med dig, vill inte ha en värld där ett parti som är emot demokrati och människors lika värde får sitta i riksdagen. fin nailart också.

    2014-09-14 | 19:53:07
    Bloggadress: http://iamalexandra.blogg.se
  • Lela säger:

    Ditt brandtal hade behövt nått ut till så många fler än bara oss nagelnördar! Tittar på valvakan nu och förfäras över det Sverige vi fått. SD har skrämmande många procent..... Är verkligen SD alla röstare medvetna om det aktiva val de nu gjort? Jag är tveksam och rädd. Rädd för den utveckling vi har fått i vårt land.

    Sambon meddelade precis att i "mitt" län har SD fler röster än moderaterna som det ser ut just nu. Blir bara så ledsen och uppgiven.....

    2014-09-14 | 21:31:34
    Bloggadress: http://www.lelack.se
  • Zara TracesOfPolish säger:

    Tack för dina tydliga åsikter! Jag kan bara hålla med dig i allt (även om jag röstat F! hellre än C). Jag känner mig ledsen och upprörd idag. Det är skrämmande att tänka på hur många röster SD har fått och fundera kring om det betyder att de verkligen har så stort folkligt stöd i sin politik? Det är också synd att många ändå har struntat i att rösta :(

    2014-09-15 | 07:37:02
    Bloggadress: http://www.tracesofpolish.com

Kommentera inlägget här: