NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Så här är det..

Kategori: Personligt

Idag blir det ett inlägg som inte alls har med naglar att göra, i alla fall nästan inte alls.. Det kommer att vara privat, det kommer att vara tungt till viss del och för en hel del av er är det här heeeeelt ointressant kanske. Men eftersom jag har fått en del oroliga kommentarer efter mitt inlägg i måndags, ett inlägg som jag nu i efterhand kan inse lätt ger fel tankegångar men inte såg då, så väljer jag att skriva det här ändå.
 
Jag har ett tag pratat om den här berg-och-dal-banan jag är ute och åker på. En stor del av den, kanske framför allt många av topparna, beror naturligtvis på Pricken. Alla har vi väl hört talas om graviditetshormoner och att humöret går upp och ner. Det kan jag avslöja är sant. Stunder av överväldigande lycka och tillförsikt blandas med oro för om allt är som ska det, om det kommer fortsätta vara som det ska, vad folk kommer att tycka och säga, om jag och sambon kommer att klara att bli föräldrar, om vårt förhållande ska räcka till för oss, att något ska vara fel på Pricken och så vidare. De här små, väldigt korta, stunderna av oro tär på en, framför allt när man inte får sova. Skönt är dock att läsa att det - precis som ungefär ALLT annat i hela världen, framför allt sånt som är obehagligt/smärtsamt - är naturligt och heeeelt normalt när man är gravid. Och egentligen ÄR jag ju inte så orolig - allt har varit bra på alla kontroller, jag kan inte göra något åt om det ska fortsätta vara bra eller inte mer än att följa barnmorskans och sjukvårdens råd, folk får faktiskt tycka precis vad fasen de vill och alla jag har sagt det till har blivit glada (eller spelat bra..!) jag och sambon kommer att bli fantastiska föräldrar - de allra bästa Pricken kan få, vårt förhållande är min trygga, stabila punkt i tillvaron och jag vet att vi älskar varandra väldigt mycket. Skulle det inte räcka är det något vi får ta itu med sedan, det finns det ju tyvärr inga garantier för någonstans i livet, oavsett hur länge man varit tillsammans eller vem man är - jag kan ju bli påkörd av en buss imorgon om man nu ska tänka på det sättet. Är det något fel på Pricken är det också något vi får ta om det händer - oavsett vilket är det VÅR Prick och jag kommer helt opartiskt att tycka att det är den sötaste, bästaste och finaste bebisen i hela världshistorien i alla fall.
 
Men ja, den här karusellturen beror ju inte bara på Pricken, som många av er vet. Det är mycket annat som händer och mycket av det bidrar till de djupa dalarna jag hamnat i ibland. Det började med problem på jobbet, problem som i förlängningen ledde till en förflyttning och att jag tillsammans med ett par kollegor blev ansedda som skurkarna i en situation som uppstod. Det är en situation jag aldrig varit i och som jag verkligen inte trivs med och även om förflyttningen i slutändan var till det bästa och nog ledde till en förbättring för majoriteten av oss på många plan är det fortfarande en fruktansvärd känsla att känna sig oskyldigt anklagad, dömd och straffad och dessutom inte veta vad andra kollegor tycker och tänker om en. När det dessutom påverkar min lönesättning och eventuellt mina framtida möjligheter på jobbet gör det mig både ledsen, arg och förbannad.
 
En stor våg av glädje kom när vi hittade, och fick köpa, vårt otroligt fina hus till ett helt okej pris. Däremot dalade humöret när det var svårare än förutsett att sälja lägenheten utan att gå minus. Mycket energi gick åt till att få förhoppningar inför varje visning och gno och feja för att få lägenheten i toppskick för att sedan få veta att ingen kom på visningen eller att de få som kom inte var intresserade/la ett skambud. Om och om igen. Och så, till slut, så gick det ju bra. Och fort. Väldigt fort. Vi hade visning en måndag, på kvällen var lägenheten såld. Två veckor senare fick vi tillträde till huset och ytterligare två senare skrev vi de sista pappren på lägenheten. Och jag fick ut vad jag ville ha, vilket var skönt. Sen var det lite strul med huset precis när vi flyttade in men det löstes snabbt. Tyvärr har det också varit lite strul med lägenhetsköparen, men så är det väl ibland antar jag.
 
I slutet på sommaren fick jag också besked om att en kär släkting till mig har en allvarlig sjukdom. Det har varit misstänkt ett tag och utredningar har pågått, men i slutet på sommaren kom alltså beskedet. Det är ingen rolig sjukdom och det finns tyvärr ingen bot heller vilket gör det hela otroligt jobbigt och sorgligt. Min älskade, 95 år gamla morfar, som är den sista kvar i den generationen har också blivit väldigt sjuk. Han åker in och ut från sjukhuset och blir tyvärr sämre och sämre istället för bättre och bättre. Dessutom fick min sambos pappa i slutet av sommaren besked om att han har cancer. Han har genomgått behandling och blev mycket bättre, men nu har allting blommat upp igen och vi vet inte alls hur det ska gå..
 
Och så graviditeten då. De där graviditetshormonerna leker med mer än ens psyke kan jag tala om. Var hos barnmorskan i måndags som sagt. Utöver det jag redan visste, att jag har fått foglossning och att jag har haft sammandragningar som gjort att jag ska ta det väldigt lugnt, fick jag lite mer information. Tydligen är jag fortfarande mottaglig för röda hund trots att jag är rätt säker på att jag är vaccinerad. Svaren på mina senaste prover hade kommit och sammandragningarna berodde inte på urinvägsinfektion som barnmorskan misstänkte först, vilket gör att man inte kan göra något åt dem. Jag har också en viss  förhöjning av gallsyror i blodet, vilket tydligen inte är så bra. Dessutom hade jag lite protein i urinen vilket skulle kunna tyda på havandeskapsförgiftning. Nu gör det nog troligen inte det i mitt fall, eftersom mitt blodtryck fortfarande är väldigt lågt och fint. Lågt var också blodvärdet, så nu är det dags att börja äta järntabletter - ska bli kul att se hur det påverkar min redan tradiga mage.. Nu låter jag väldigt gnällig och som om det här har varit väldigt besvärligt - ska jag vara ärlig har jag nog haft det väldigt lätt såhär långt, jag klagar verkligen inte över hur den här graviditeten har fortlöpt - det blev mest bara mycket på en gång.
 
När jag kom hem från barnmorskan tog jag, slutligen, bort målningen av min lilla Prick som suttit där på vänster ringfinger sedan den 19 december. Det sved i hjärtat, men det var dags nu och jag skulle ju dessutom måla naglarna blåa. Istället ringde telefonen. Den andra tjejen i släkten som också väntade barn, några veckor längre gången än jag, hade varit hos barnmorskan hon också. Hon hade inte fått några av beskeden jag hade fått. Istället hade hon fått kanske det allra värsta besked man kan få. Hennes älskade lilla bebis i magen var död. Inga tecken på det tidigare, allt verkade bra. Men inget var faktiskt bra, bebisen var död. Inga hjärtljud. Inga sparkar. Inga rörelser. Allting förändrades i den sekunden - och här satt jag och tjurade över mina krämpor. Ångesten över att jag hade tagit bort Pricken från naglarna hundrafaldigades och som ni vet blev det vare sig blåa naglar eller blogginlägg i måndags. Det fanns annat som kändes så mycket viktigare..
 
Pricken - din mamma älskar dig och jag kommer aldrig mer att klaga på att du sparkar!

Kommentarer

  • Sandra - nagellacksnörd säger:

    Stor KRAM! Ta det lugnt och ta hand om dig, din partner och Pricken. Tänker på er! Det kommer fler blå måndagar!

    2014-02-07 | 16:44:28
    Bloggadress: http://astrangershouse.blogspot.se
  • Amy säger:

    Stackars tjej, kan inte ens börja att förstå vad hon går igenom. :-(
    Ta du hand om dig och Pricken, bloggen och blåa naglar finns det tid för senare. Kram

    Svar: Nej, jag tycker grymt synd om henne, kan inte alls förstå hur det skulle kännas, mer än "för jävligt" liksom.. Men de har fått bra hjälp i alla fall...
    Tove

    2014-02-07 | 16:48:36
    Bloggadress: http://amylioness.blogspot.com
  • Michan säger:

    Usch vad hemskt för din släkting! Kan inte ens tänka mig hur det känns. Jag är i v31 nu och skulle bli helt förstörd om något hände min groda. Jag brukar ofta klaga när hon sparkar och slåss. Ska aldrig mer göra det <3
    Skickar en kram till dig Tove!

    Svar: Nej, men visst känner man så - nästan lite dåligt samvete för att man tycker att något är jobbigt med graviditeten.. Men du, man FÅR tycka det ändå.. Här är det också vilt disco allt som oftast..
    Tove

    2014-02-07 | 17:23:56
    Bloggadress: http://michaelanorlin.blogg.se
  • Camilla säger:

    Livet är en märklig historia. Man vet aldrig någonting om vad som kan hända imorgon och omkullkasta precis allt man dittills tänkt och trott. In på bara livet. Inget är säkert. Utom det man känner. Och det enda man kan göra är att försöka hålla modet uppe och ta sig vidare. Livet är robust och starkt, man klarar så himla mycket. Och man måste komma ihåg att alla har sina egna helveten, som man förmodligen inte vet något om, helt ojämförbara med ens egna.

    När jag satt uppe en natt med min äldste son, han var bara några dagar gammal, översköljdes jag av en fruktansvärd ansvarskänsla. Hans liv i mina händer just då, och man är så otroligt sårbar. Tänk om något händer? Men samtidigt insikten att även om något händer kan ingen ta min upplevelse att ha varit med om allt jag varit med om, upplevelsen av mitt barn. Tacksamheten över det. Och jag tyckte det var en tröst, att tänka på allt jag fått vara med om under resan att föda ett barn. Att få uppleva honom, min bebis.

    Och så är det hela tiden och fortfarande. Man vet ingenting, men tänk ändå att fått uppleva allt, det kan aldrig försvinna, oavsett vad som händer.


    Svar: Tack Camilla! Det här var nog precis vad jag behövde läsa! Visst är det så, man vet aldrig vad som händer. Och det är samma sak som hon säger - aldrig någonsin önskar hon att hon aldrig hade blivit gravid och därgenom sluppit det här, det är ju fortfarande hennes barn även om det dött. Men tack!
    Tove

    2014-02-07 | 19:59:36
    Bloggadress: http://colorbyte.se
  • Helena säger:

    Fina, fina du!!

    När man själv är inne i en sån berg och dalbana som en graviditet är orkar man faktiskt inte så mycket motgångar och jobbiga besked.

    När man dessutom står där och är överlycklig över det lilla livet man har inom sig och då får veta att någon nära och kär har fått ett av dom värsta beskeden jag kan tänka mig att man någonsin kan få, ja hur i hela friden ska man kunna tackla det.

    Mycket av det som du skriver om har jag varit med om liknande saker. Så jag kan verkligen förstå hur du känner det.

    Tjabb på jobbet där man blir utpekad som den som är problemet när det egentligen inte alls är så var jag med om också. Normalt sett kanske man kan ta det, men inte när man är gravid och hormonerna spökar som allra bäst. Oj, vad mycket ork och tårar det kostade mig.

    Svåra sjukdomar hos nära och i mitt fall inte ett barn som aldrig fick födas utan en kusin till barnen som föddes tolv veckor för tidigt precis när vi fått reda på att vi skulle ha barn. Nu gick det väldigt bra för den lilla flickan, men att komma och berätta att vi skulle ha barn kändes inte så där kul när man levde i en ovisshet om hur allting skulle gå.

    Världens största kram till dig från en som förstår hur du mår och kan trösta dig med att du är fin som du är och det är normalt att må och känna som du gör just nu.

    Svar: Ja, det var ingen kul utmaning att tackla. Den instinktiva reaktionen var att lägga armarna i kors över magen och tänka "Ingen jävel får ta min Prick i alla fall!", och sen dåligt samvete för det såklart.. Ja, det där med jobbet har kostat på en hel del, känner mig fortfarande orättvist behandlad även om resultatet av det hela överlag känns positivt. Samtidigt är jag glad att jag precis hade fått reda på att jag var gravid när beslutet om förflyttning kom - det gjorde att jag lite mer kunde ta just det med en klackspark. Men fortfarande svider det att vara utpekad som mobbare och elak, det ska jag medge..

    Tack så mycket Helena, jag är glad att jag har vänner som du!
    Tove

    2014-02-09 | 17:01:35
    Bloggadress: http://www.lackycorner.com
  • Karin || Vacker & Underbar säger:

    Kram!

    Svar: Tack! <3
    Tove

    2014-02-10 | 11:27:59
    Bloggadress: http://vackerunderbar.se
  • Gelic' nail art säger:

    Styrkekramar <3

    Svar: Tack! <3
    Tove

    2014-02-10 | 15:46:51
    Bloggadress: http://gelicnailart.blogspot.se
  • Linda säger:

    <3

    Svar: <3
    Tove

    2014-02-10 | 17:13:03
    Bloggadress: http://nailorama.blogspot.com
  • Lackert säger:

    Livet går upp å ner hela tiden och man vet aldrig vart det bär av. Att du är orolig då å då är absolut inget konstigt, hade vart värre om du inte var det. Tror ni kommer bli en fin och lycklig familj :) Man får ta allt eftersom det kommer.
    Men så hemskt för din släkting, måste vara det absolut värsta som kan hända :(
    Kramar till er alla!

    Svar: Tack så mycket.. Visst är det väl så att en viss oro för hur det ska bli och hur man ska klara av det ärnog mest ett positivt tecken faktiskt.. Det kommer att bli hur bra som helst, det vet jag ju egentligen..
    Tove

    2014-02-10 | 22:17:37
    Bloggadress: http://lackert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: