NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Nail Art Sunday: prickig pastellgradient

Kategori: Naglar

Söndag, trött söndag. En sån söndag då en inte vill att något ska krångla för en. Men vad händer väl då? Jomenvisst! Under de senaste dagarna har min dator strulat med mig - jag har Ubuntu installerat som operativsystem och tycker att det har funkat väldigt smidigt (bortsett från vissa program som enbart funkar med Windows eller mac - SJUKT störigt...) men helt plötsligt så var det fel på min upplösning på skärmen. Jag kunde bara välja mellan tre olika upplösningar och alla var i fel format, så allting blev utdraget på bredden. Inte det optimata när man ska redigera bilder och liknande. Som tur är så har jag en alldeles egen computer wizard som brukar hjälpa mig så naturligtvis blev han kontaktad även denna gång. Enda "problemet" är att han för tillfället befinner sig i Slovakien i si sådär någon månad till. Men ja, det mesta går ju att lösa ändå så han bad mig att kolla lite saker och då upptäckte han att jag har en gammal version av Ubuntu (tydligen inte uppdaterat sedan 27 juli. TjugohundaTOLV.)och jag har dessutom något fel på drivrutinen till mitt grafikkort - "men det är enkelt löst" säger han. Ja, jo, om en har lite skills så är det nog skitlätt... Testade med att uppdatera drivrutinen till grafikkortet - allt enligt stegvisa instruktioner från mastermind. Inte då. Nehe, men då får jag väl uppdatera operativsystemet istället då - sagt och gjort så uppdaterade jag operativsystemet ett snäpp (det är ganska enkelt, klicka på uppdatera och vänta i ett par timmar typ..) Men inte hjälpte det inte - upplösningen var fortfarande kass och det fick fortfarande inte att uppdatera drivrutinen. Så vi körde vidare på uppdateringen av operativsystemet - nu kunde jag faktiskt uppdatera ända till senaste versionen i ett enda svep, SKÖNT! Det gick oväntat snabbt också. Ännu skönare. Så kom vi till sista omstarten och vad händer väl då? Jo, men visst. Ni vet det där lilla felet på drivrutinen på grafikkortet? Det gjorde att ingenting funkade, jag fick bara upp ett terminalfönster. Ni vet ett sånt där svart, med vit text och ett blinkande litet streck, ungefär som på en Amiga 64 eller något. Men ja, med en dryg timmes jobb till så lyckades vi med gemensamma krafter fixa till drivrutinen också, genom textbaserade kommandon, och helt plötsligt såg allt ut precis som det skulle. AWESOME! Så nu har jag en fullt uppdaterad dator och dessutom återigen rätt upplösning på skärmen - score!
 
Så skulle jag då äntligen in och beskära/redigera bilderna på min första nailart sedan jul ungefär, en nailart jag är riktigt nöjd med dessutom. Ja, men tror ni inte att mitt bildprogram i den nya versionen inte ALLS funkar som i den gamla? Gaaaaah! Nu vill den inte ALLS spara i JPEG, utan i ett annat filformat som får svaret "Filen är ingen bildfil" när man försöker ladda upp den på blogg.se. Inte fullt så mycket score. Därför blev dagens inlägg något senare än tänkt - jag var helt enkelt tvungen att läsa in mig på programmet igen för att hitta hur jag skulle göra för att få bilderna som jag vill ha dem och i JPEG. Det hann jag inte imorse, innan brunchen, som det var tänkt. För brunch har jag varit på idag också - awesome!
 
Men ja, nailart blev det i alla fall. Jag såg två riktigt snygga nailarts på Instagram och var sugen på båda två men bestämde mig till slut för att kombinera dem istället. Den ena var en skittle i olika pastellfärger med vita prickar på - kändes riktigt vårigt och härligt. Den andra var en gradient med färger från China Glaze i ganska starka färger med en watermarble på ringfingret med samma färger - sjukt snyggt! Så, här blev det en gradient i pastellblått och vitt, kompletterad med vita prickar och en watermarble i samma färger. Jag blev riktigt, riktigt nöjd och nailarten har lett till att jag knappt har fått prata annat än naglar på hela helgen - en massa folk har kommenterat och frågat hur jag har gjort, frågat om råd kring nagelmålning och nagelvård och jag har tipsat om en massa "nya" spännande saker, som snabbtorkande överlack och sådär. Jag förstår inte hur folk klarar sig utan det.. ;) Efter att ha laddat upp en bild av nailarten på Instagram i morse är det tydligt att detta är en av de mer uppskattade nailartsen jag har gjort, så det är tydligen fler än jag och sambon som gillar den.
 
 
 
 
 
 
Basen är målad med det vita krämlacket White från Mavala - ett helt okej täckande lack på ett lager faktiskt. Skulle jag bära det ensamt hade jag nog kört på ett andra lager men som underlag till watermarbles i olika vita/pastellfärgade varianter (som var planen på alla fingrar först) skulle det duga finfint. Gradienten är sedan gjord med Starnails vita krämlack och Take Me To Your Chateau från Colorclub, samt med en mix av de båda. Alla tre färgerna målades bredvid varandra på en makeupsvamp från H&M och svampades sedan på nageln. Det var ett otroligt smidigt sätt att få en snygg och jämn gradient - kan rekommenderas. Till slut kompletterades gradienten med vita prickar med Starnails vita och en dottingtool. På pekfingret på vänster hand, som jag av vanan trogen började med, körde jag på prickarna randomly medan jag på de andra naglarna prickade mer i regelbundna mönster. Nu i efterhand önskar jag att jag hade kört random på alla naglar och att jag hade haft liiite mindre prickar än det blev på de andra fingrarna nu.
 
Watermarblen är gjord i ett snapsglas i plast med TMTYC och Starnails lack. Testade först med Mavalas vita, men det gled inte ut så bra i vattnet. Med hjälp av en nål gjorde jag zickzackmönster (om ni vill veta mer om watermarbletekniken kan jag rekommendera Simple Little Pleasures på youtube) och resultatet blev som ovan. Allting är toppat med Seche Vite som tyvärr förstörde lacket på vissa naglar lite grann - syns dock inte på bilderna. Fingrarna är sedan städade med hjälp av tops och aceton och kanterna på naglarna städade med hjälp av aceton och en tunn, platt pensel. Tyvärr var det något av lacken som inte var så hållbara, så redan dagen efter - idag - började det chippa lite tyvärr. Dock är jag fortfarande så pass nöjd att det faktiskt får sitta kvar ändå, chippandet gick att rädda med lite extra blått lack.. =)
 
Precis som varje söndag så tipsar jag om att klicka er vidare till Lela om ni vill se mer nailarts. Den här veckan är det fritt tema så idag kan det dyka upp precis vad som helst - spännande! Och vill man se mer blått än det här så kan man med fördel komma tillbaka imorgon och titta på, eller kanske delta i, Blå Måndag. Tjipp!

Kommentarer

  • mikaela säger:

    Vilka fantastiska naglar! Blir sugen på att omedelbart klicka hem alla produkter du nämner, men ska nog läsa på lite mer först. Som n00b inom lack uppskattade jag också tipsen och länkarna i det här inlägget, tack!!

    Svar: Tack så mycket.. Ska du testa på att marbla rekommenderar jag verkligen en koll på lite youtubeklipp, gärna från SLP som sagt, hon förklarar klockrent hur en ska göra och en får se hela processen.
    Tove

    2014-02-23 | 20:45:02
  • Lottsky säger:

    Jättesnyggt! Både den milda fina färgen och mönstren i vitt. Så fint!

    Svar: Tack så mycket.. Är själv riktigt nöjd som sagt..
    Tove

    2014-02-24 | 07:53:40
    Bloggadress: http://lottskypottsky.blogg.se
  • Ann-Sofie/Colour it säger:

    Åh såå vackert! Gillar verkligen alla naglarna...:-)

    Svar: Tack! =D
    Tove

    2014-02-24 | 08:31:12
    Bloggadress: http://www.colourit.se
  • Zara TracesOfPolish säger:

    Åh så fint! Harmonisk men ändå uppseendeväckande på något sätt. Superfin marble också!

    Svar: Ja, lite så.. Jag gillar verkligen färgerna - tror dessutom att jag ska testa med en pastellgrön också när jag tar bort detta, blev så nöjd med utseendet så..
    Tove

    2014-02-24 | 14:25:19
    Bloggadress: http://www.tracesofpolish.com
  • Lela säger:

    Datorproblem är så underhållande;) När det händer mig brukar jag lämna över den till karln bredvid mig, han löser tack och lov de flesta problem. Älskar hans bakgrund som datatekniker i de lägena! Inte lika mycket i andra lägen när han får för sig att programmera om TV eller andra spännande projekt som kommit upp genom åren.

    Detta var en av de finare nail arts du visat, jag förstår att du fått mycket beröm för den:)

    Svar: Åh, det funkar inte här hemma kan jag säga - i den här familjen är det jag som är computer wizard.. Men jag är bara bra på att använda dem, inte att meckla med dem.. ;)
    Åh, tack så mycket - det betyder mycket att du tycker det!
    Tove

    2014-02-24 | 19:59:13
    Bloggadress: http://www.lelack.se

Kommentera inlägget här: