NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Grön onsdag: IsaDora Vintage mint

Kategori:

Så har halva veckan passerat och vi har återigen kommit fram till onsdag, denna underbara dag. Idag har den varit underbarare än vanligt - det har varit en ledig dag, ensam hemma tillsammans med underbara Millie. Dock kom mannen hem tidigt och vi har haft en riktigt myskväll med massage, snabb middag tillsammans och soffmys.
 
Under dagen hann jag därför lacka om och eftersom det är onsdag blev det självklart grönt på klorna! Karin har ju startat det finfina initiativet Grön Onsdag. Sällan har jag väl varit så sugen på grönt en onsdag som idag - utanför fönstret är det en salig blandning av vitt, grått och blött.... Var tog våren vägen? För tre veckor sedan hade vi nästan 15 grader och massor av sol här i stan, idag är det ett par minusgrader, mulet, blåsigt och fullt med snö.
 
Men ja, grönt lack var det ja.. Idag ska jag visa er ett lack som stått här hemma i samlingen ett bra tag men inte fått komma till användning så ofta - Vintage mint från IsaDora.
 
 
Färgen är som ni kan se en dammig, ljusgrön med härlig lyster i. Det är ett krämlack och innehåller alltså inte något skimmer eller liknande utan "bara" färgen. Krämlack är ibland lite svårmålade, men inte detta! Om man tar lite flödigare lager kan man nog komma undan med ett lager, men med tanke på penseln och konsistensen på lacket är det enklare att måla om man kör på med två lite tunnare. Torktiden gör inte det jobbigt heller direkt. Lacket torkar hyfsat snabbt (i alla fall till yttorrt, det tål väl inte så mycket då..) men själv hade jag kompletterat med Seche Vite om jag inte ville ta bilder utan topplack.
 
 
Penseln ja. Det finns många åsikter om IsaDoras bredare pensel. Själv gillar jag den, jag tycker att det är enkelt att måla med en bredare pensel, det kräver färre drag för att täcka hela nageln och få ett jämnt lager. Andra ogillar den och tycker att det är svårt att måla med den på smalare naglar. Jag har inte det problemet - dels är mina naglar nog inte så supersmala och dels har jag hittat tekniken med att måla med kanten på penseln när det krävs.
 
 
Färgen är riktigt härlig och vårig och lacket flyter snällt på och blir jämnt utan att man behöver jobba så mycket för det. Här på bilderna ser ni alltså två lager Vintage mint utan överlack, och som ni ser är glansen helt klart acceptabel även utan Seche.
 
Själv var jag dock sugen på att testa hur lacket skulle se ut i matt version, och eftersom en liten ängel trotsade storm, snö och den läskiga staden (dock inte idag, även om väderleken är den samma nu) för att ta sig till H&M när de sålde ut Essies Matte about you och norpa åt sig två flaskor åt mig så kan jag ju det! Så, på med ett lager matt topplack och tadaa:
 
 
Jag var lite slarvig med appliceringen på ringfingret och det blev lite "streaky" men i övrigt tycker jag det här blev fantastiskt snyggt! Vårigt, pastelligt och härligt dämpat men ändå fullt med färg! Föredrar nog nästan den matta versionen..
 
Vill man se fler gröna, härliga lacker kan man göra det hos KarinGrön Onsdag, som samlar alla som är sugna på grönt så här mitt i veckan!
 
Ciao!

Kommentarer

  • Emma/Nail Lacquer Love säger:

    Det här var verkligen fint. Jag är så svag för dammiga, gröna lack.

    2013-03-20 | 23:00:15
    Bloggadress: http://naillacquerlove.blogspot.com/
  • Michan- Beauty by M säger:

    Gillar verkligen hur det såg ut matt :D

    Svar: Ja, jag också.. Matt tyckte jag helt klart var snyggare än blankt faktiskt..
    Tove

    2013-03-20 | 23:14:02
    Bloggadress: http://beautybym.se
  • Gelic' nail art säger:

    Åh så snyggt! :D Gillade på med och utan matt överlack. En sån härlig och fin färg dessutom. Själv så gillar jag de breda penslarna också, passar mina naglar perfekt. Håller även med det om våren...det var ju så fint och soligt och isen och snön smälte från trottoarerna..för några dagar sen snöade det och det har varit jättekallt ett tag nu. :(

    Svar: Ja, jag gillar det också.. =D Ja, våren är ju mer än välkommen (tillbaka) - hade inte bangat vare sig sol eller värme..
    Tove

    2013-03-21 | 12:40:26
    Bloggadress: http://gelicnailart.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: