NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Nail Art Sunday: Tema operativsystem

Kategori:

Jadå, ni läste rätt. Temat för veckan är operativsystem. Tankekedjan såg ut ungefär såhär:
 
"Okej, det här får vara min vecka off dådå".
"Det där är fan omöjligt, hur tänkte hon nu?"
"Aldrig i helvete att jag ska låta det här knäcka mig, något måste jag kunna komma på.."
"Det här är kört..."
"Vad fasen finns det mer än Windows och vad-nu-Mac's-operativsystem heter?"
"I'm screwed."
"Jaja, jag får fundera på det där där ett tag.."
 
"Ett tag" var uppenbarligen till söndag lunch. Tanke nr 3 vann dock och nånting måste jag ju göra. Fram med livlinan "ring en vän" - eller ja, facebooka dem. Slängde ut frågan om vilka operativsystem som finns, gärna sådana med snygga loggor, till två kompisar och sedan rasade förslagen in. Inte visste väl jag att det finns så många? Jag visste om Windows och Ubuntu, men uppenbarligen kunde de utan någon längre betänketid rada upp minst 25 var, och det var nog inte så många som var samma.. (I och för sig hade de ju kunnat slänga ur sig ungefär vilken kombination av bokstäver som helst, jag hade ändå trott dem..."
 
I alla fall nämnde min ena kompis Blackberry nånting som ett operativsystem. Det går ju att jobba med tänkte jag och fick en bild i huvudet av björnbär på en grön bakgrund med lite löv och grejjer. Det var JÄDRIGT snyggt och borde ju inte vara så svårt. Så sagt och gjort, på med grönt lack (samma som jag frankade ihop för att göra min kiwimanikyr för några veckor sen..) Sen frankade jag snabbt ihop en klutt mörkt blålila lack och dottade till lite björnbär.. Ja, well, låt oss säga att det var snyggare i huvudet än på naglarna.. =/
 
 
  
 
Missnöjd som få så åkte det här av nästan innan jag hann fotografera det. Nu när jag tittar på bilderna är det inte lika dåligt som det kändes då så jag tror att det mest var att det inte alls såg ut som i huvudet. Det är dock långt ifrån det snyggaste jag gjort och inget jag saknar att bära så.
 
Vis av mina misstag så bestämde jag mig för att testa mig fram på lösnaglar innan jag gav mig på mina egna naglar igen, för att slippa ta bort så mycket när jag inte blir nöjd.. Jag hade ju fortfarande inte någon klar bild av vad jag ville göra.
Andra idén jag fick var att måla loggan för Haiku - ett open source operativsystem. De har tre fjädrar i sin logga - en grön, en gul och en orange. Ganska enkelt motiv faktiskt. Laddade en nagel med ett lager vitt budgetlack (one coater och lättmålat - awesome!) och sen två lager Butterfly från IsaDora. Sen fram med nail art pensel och ett orange lack från Kicks och ett gult och ett grönt från Flormar.
 
 
Den här gången blev jag hyfsat nöjd med målningen, men däremot är färgerna inte alls rätt. De är för skarpa och skrikiga i färgen för att stämma och jag hade inga som skulle blivit bättre, utom eventuellt ett gult. Min gröna akrylfärg är också helt kass och går inte att måla med, så det gick inte heller. Nej, något annat fick det nog bli..
 
Hmmmm, vad sägs om Linux då? De har ju en pingvin som "maskot" typ. Pingvinmanikyr har jag ju funderat på att göra länge - vi testar. Preppade en nagel med samma vita budgetlack och använde svart budgetlack av samma märke (lika awesome) och orange akrylfärg (och en dottingtool och en pensel) för att göra resten.
 
 
Blev faktiskt nöjd. Sen surfade jag in hos LelaNail Art Sunday. Naturligtvis var det fler än jag som kommit på den här idén. Lite fler än att det faktiskt skulle kännas helt roligt.. Slängde ut frågan igen till min polare - vilken logga ska jag köra med då? HJÄÄÄÄÄÄÄLP! Fick ett tips på en logga för OpenBDS - en blåsfisk..
Preppade en nagel med Blue Lagoon från IsaDora och sen frankade jag ihop en beige akrylfärg av vitt, gulbrunt och brunt... Med en liten nailartpensel målade jag sedan frihand..
 
 
Inte bildlik, men den funkar. Ganska nöjd faktiskt. Dock konstaterade jag att jag nog inte skulle orka måla den här på naglarna också, det var rätt bökigt att måla och underlättades väldigt mycket av att jag kunde vända och vrida på den som jag ville - och det kan man ju inte med naglarna direkt.. Nej, något annat får det bli... Min andra kompis rekommenderade en annan logga, Free BSD.. Preppade en nagel med samma vita budgetlack som innan och satte igång med akrylfärger av alla de nyanser..
 
 
Det blev samma sak här som med blåsfisken.. Jag gillar den men det hade blivit för meckigt att göra den på naglarna - lite mindre, mycket mindre flexibelt.. Som tur är finns det ju en BSD till (eller typ hundra...) - Dragonfly BSD. Den loggan är lite mer grafisk, lite mindre detaljerad.. Så, på med Lemon Cream från Mavala och så fram med akrylfärgerna igen..
 
 
 
 
Skönt, den här kan jag tänka mig att bära, det brukar vara ett krav för att jag ska köra en nailart. Så, snabbt som attan på med lite Seche Vite och så fotografering. Nu hoppas jag bara att Lela är snäll och låter mig vara med, trots att klockan nu är liiiiite mer än midnatt och det tekniskt sett är måndag.. *flörtar och viftar vilt med ögonfransarna åt Lelas håll*
 
Godnatt!
 

Kommentarer

  • Lela säger:

    Med alla de bidragen kan jag inte annat än godkänna ditt något sena bidrag:) Blåsfisken och djävulen var helt klart bäst!

    Svar: Härligt att höra! =) Ja, jag gillar också blåsfisken och jävulen bäst tror jag.. Men det hade varit en pärs att måla dem på naglarna, även om det nog också kanske hade gått..
    Tove

    2013-04-15 | 08:04:34
    Bloggadress: http://www.lelack.se
  • Ann-Sofie säger:

    Wow, du är grym, alltihopa är suveränt gjort. Du är ju såååå himla duktig. :-)

    Svar: Tack så mycket! Vad roligt att höra!
    Tove

    2013-04-15 | 11:19:00
    Bloggadress: http://www.colourit.se
  • Cactus säger:

    Oj vad ambitiöst med så många alternativ! Imponerad över både ditt tålamod och de fina figurerna i akryl :)

    Svar: Ja, jag hade ju en helt ledig dag med vare sig sambo eller hund hemma, så det var bara jag, Sofias änglar, lösnaglarna och akrylfärgerna i min värld.. =D
    Tove

    2013-04-15 | 15:55:08
    Bloggadress: http://cactusnailpolish.com
  • Louise (NailedIt) säger:

    Blåsfisken var ju hur underbar som helst! Kan man beställa den som tavla? ;)

    Svar: Som jag har sagt till någon annan - jag KAN verkligen inte måla. Naglar är det enda som funkar, jag har ALDRIG kunnat måla "på riktigt". Det ser ut som crap. Men jag älskar min lilla blåsfisk.. =D
    Tove

    2013-04-15 | 20:10:25
    Bloggadress: http://www.nailedit.se
  • Sussie säger:

    Oh my, vilket arbete! Alla naglarna var hur fina som helst, att du kan måla såna figurer som ser så "riktiga" ut är hur imponerande som helst! Och wow, jag hade ingen aning om alla de där operativsystemen :)

    2013-04-15 | 22:10:59
    Bloggadress: http://fastnaglad.blogg.se

Kommentera inlägget här: