NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Blå Måndag: Alanna Renee - Patronus

Kategori:

Idag ska jag äntligen visa upp ett av mina nya lack för er. Det är ju måndag och sådana går ju som ni vet allt som oftast i blått för mig, så även idag.
 
Första lacket ut är härliga Patronus. I Harry Potter är en patronus en skyddbesvärjelse. En fullt utvecklad patronus tar formen av ett djur och kan skydda mot exempelvis dementorer, trollkarlsvärldens elakaste varelser. För att framkalla en patronus tänker man på sittt livs lyckligaste ögonblick, viftar lite med sin trollstav och ropar "Expecto Patronum". Ur änden på trollstaven kommer då - om man lyckas med denna mycket avancerade magi - en tunn mjölkigt silvrig blåvit dimma som bildar patronusen. Även en icke fullt utvecklad patronus kan skydda, men är inte lika effektiv. Harry Potters egen patronus är en hjort, precis som hans pappas, vilket bidrar med förvirringen i filmklippet lite längre ner.
 
 
Här är ser ni två lager Patronus med ett lager topplack på. Dock äter lacket upp topplacket lite så det är inte så glansigt som det var när det var helt nytt, detta är efter ett drygt dygn. Med ett lager topplack till hade det varit glansiga och kanske lite finare också.
 
 
Patronus á la Alanna Renee har en vit mjölkig, ganska tunn bas som är fullpackad med en mix mellan blåa och vita flakes vilket får den att skimra och gnistra lite i blått. Skulle jag själv föreställa mig en patronus som ett lack skulle det se ut precis såhär!
 
 
Som ni ser är lacket ganska skirt och med två lager kan man uppfatta VNL rätt lätt. Jag gillade det dock som det var och det gjorde mig inget att det var lite VNL, det kändes rätt till just det här lacket. Tidigare har jag varit ganska skeptisk till både VNL och mjölkiga glitterlack, men det här har omvänt mig!
 
 
Jag valde dock att slänga på ett lager till, för att se hur lacket skulle bli då. På bilderna ser man kanske inte så stor skillnad, men i verkligheten är det rätt tydligt. Det blir ingen VNL och jag tycker bara att lacket blir än vackrare. Det blir inte riktigt lika skirt och eteriskt och drar mer mot äggskalshållet än mot "dimma i skogen som slåss med påhittade svarta skuggor"-hållet, men rent estetiskt tycker jag det blir snyggare. För att passa in på namnet är dock kanske två lager optimalt.
 
 
Som ni ser blir lacket betydligt blankare när det är nytt också, detta är tre lager och ett lager topplack på. Torktiden är fantastisk, så att slänga på ett lager till var inga som helst problem. När man är klar med alla tio fingrarna är finger nummer ett helt klart yttorrt och man kan måla på det direkt igen.
 
 
Formulamässigt har Alanna lyckats klockrent med Patronus! Torktiden är bra. Lacket är precis lagom skirt för att visa upp glittret i all sin prakt. Det är lättmålat och hamnar där man vill ha det och man behöver inte dutta med glittret. Även penseln är bra tycker jag, dock är den ganska så bred så alla hade kanske inte uppskattat den fullt ut. Inte lika bred som IsaDoras dock..
 
 
Lacket kommer i en vacker flaska på 12 ml och är 3Free - innehåller alltså inte toluene, formaldehyd eller DBP. En flaska kostar 8 AUD, australiensiska dollar, vilket motsvarar knappa 60 kronor. I dagsläget kan man enbart köpa lacken på Alannas egen hemsida och hon skickar inte dem utomlands - jag har tur som har en langare! =)
 
 
Det här var ett klockrent köp som jag inte ångrar det minsta. Patronus kommer nog att få pryda mina naglar många gånger när jag känner för ett lite mindre uppseendeväckande lack! En palett cleanser är ju inte fel lite då och då.
 
Vill man se fler blå lack, kanske tydligare blått än detta, så kollar man in hos Linda på Blå Måndag. Där samlar hon alla som vill visa upp blåa nagellack just idag! Även om Patronus inte är så skarpt och tydligt blått så har jag inga tvivel om att Linda kommer att godkänna det i alla fall - fick förra veckans bidrag vara med så! =)
 
 
Infogar också ett klipp på patronusar från Harry Potter för er som inte sett dem..
 
 

Kommentarer

  • Annefia säger:

    Jag kan bara hålla med om att det här lacket verkligen ser ut att leva upp til sitt namn.

    Svar: Ja, verkligen. Ska en patronus sitta på naglarna ska det se ut såhär! =)
    Tove

    2013-04-22 | 18:50:22
    Bloggadress: http://blogg.fialand.com/
  • Gelic' nail art säger:

    Vilket roligt lack, gillar när lack inspireras av tex filmer/böcker mm..

    Svar: Ja, det är roligt. Framför allt när det görs såhär bra..
    Tove

    2013-04-22 | 19:24:47
    Bloggadress: http://gelicnailart.blogspot.se/
  • Sussie säger:

    Åh, vilket fint lack! Det passade namnet, fast när det har ett namn som Patronus så är det ju nästan omöjligt för ett lack att leva upp till det... :) Men om ett lack skulle vara en patronus så skulle det säkert se ut såhär.

    Svar: Ja, patronus är ju riktigt svårt, det är så abstrakt och luddigt.. Men jag tycker att Alanna har lyckats riktigt bra! Flakesen gör det sådär skimrande och gnistrande som det ska vara..
    Tove

    2013-04-22 | 22:58:34
    Bloggadress: http://fastnaglad.blogg.se

Kommentera inlägget här: