NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Breast cancer awareness

Kategori:

 
 
Som ni alla säkert vet är oktober den officiella månaden för Rosa bandet, och insamlingar till forskning kring bröstcancer. Rosa bandet har ju två uppgifter - den ena är att samla in pengar till forskningen och den andra är att väcka medvetenheten hos människor, om sjukdomen och om forskningen. Då mina naglar ofta får kommentarer och uppmärksamhet tänkte jag att det var ett bra sätt att väcka just uppmärksamhet kring rosa bandet också. Dessutom fick jag ett tips/önskemål från en vän att göra just det här motivet.
 
Jag gjorde ett första försök, som jag i vanlig ordning inte blev särskilt nöjd med. Tyvärr så tänkte jag inte riktigt till innan jag började måla, och jag valde dessutom ett lack till bandet som jag inte blev så nöjd med - det var fel typ av rosa. Dock blev jag mycket nöjd med själva basen för naglarna, det blev precis rätt bakgrund för den här designen.
 
 
 
Så, dagen efter så blev det till att ta bort allting och börja om, nu med ett annat rosa lack och lite mer genomtänkt band. Den här gången blev jag mycket mer nöjd med bandet. Kanterna är målade med svart akrylfärg (Black), "insidan" på bandet med ett ljusrosa skimmerlack av okänt märke men med namnet "pink dawn" och själva bandet med nr 34 från Depend. Tyvärr fick jag sedan den "lysande" idén att försegla det hela med ett lager skimrande lack (Watershine diamonds - Bubblegum prism - från Maybelline. Det förseglade visserligen akrylfärgen, men målat på naglarna så skimrade det inte i rosa som jag tänkt, utan i blått/lila vilket lite förstörde intrycket. Dessutom blev de svarta linjerna oklarare.
 
 
Den här designen hade jag i stort sett hela semestern i Turkiet och fick mycket uppmärksamhet kring. För mig som är van vid att lacka om naglarna minst varannan dag kändes det ytterst märkligt att inte göra det på hela resan. Så, vid en utflykt till Alanya så stannade jag och mamma till vid en liten kosmetikaffär. De sålde  ut nagellack för 1 TL respektive 1,5 TL (vilket jag inte tänkte på förrän efteråt att det motsvarar ungefär 4-6 kronor per flaska - hur fasen tänkte jag när jag bara köpte fyra stycken?!?) Dessutom matchade den mitt pass perfekt! (Dum som jag var så hade jag inte tänkt på att kontrollera så att mitt gamla pass inte hade gått ut, utan fick skaffa ett så här vackert rosa, provosoriskt, pass.)
 
 
 
 
Så, nu när jag kom hem bestämde jag mig för att göra om samma manikyr igen, vilket inte tillhör vanligheterna. Så, sagt och gjort - mönstret skulle bli det samma. Dock ville jag utveckla det lite, vilket jag gjorde med en gradient i rosa (köpte egentligen lacken för att göra en watermarble på samma tema, vilket de dock inte alls funkade för). Gradienten utgörs av IsaDora wondernail #114 - Arctic frost, ett mellanrosa skimmerlack från BK deluxe och IsaDora wondernail # 116 - Happy pink och svampades på i omvänd ordning - nere från nagelbandet och upp mot toppen.
På ringfingret målade jag sedan tunna linjer med en hobbypensel och en mörkbrun akrylfärg (ger ett lite mindre skarpt intryck än den svarta) i form av det rosa bandet. Insidan på bandet fylldes sedan med ett gammelrosa lack (# 88) från Tiger, och själva bandet med # 34 från Depend. Det hela förseglades med topplack för att inte akrylen ska tvättas bort.
 
 
 
 
Riktigt nöjd med slutresultatet - men efter den här omgången får Rosa bandet vila till nästa oktober!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: