NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Nya lack och bildbomb

Kategori:

Varning för bildbombande..
 
Var påväg hem från jobbet för ett par dagar sen och var tvungen att vänta alldeles för länge på bussen. För att slippa stå ute och frysa i regnet och kylan så passade jag på att ta en vända in på COOP. Självklart slog jag en lov kring nagellackshyllorna och hittade fyra lack som såldes ut. Trots att jag hade tänkt låta bli att köpa fler lack innan jag hade swatchat upp de jag har hemma, i alla fall de flesta, så kunde jag naturligtvis inte låta bli utan de fick följa med hem.
 
Självklart var jag tvungen att testa lackerna igår så här kommer en liten bildbomb.
 
Fyra lacker från L.A. Colors - från vänster till höger: Tropical storm (#558), Current (#573), Wired (#566) och Sea Siren (#580). Samtliga innehåller 13 ml.
 
 
Tropical storm torkar till en snyggt grafitgå, hyfsat blank yta och täcker hyfsat bra på tre lager när jag målar på tipp. Torktiden är helt okej och penseln likaså. Min flaska hade tyvärr lite torkat lack på flaskhalsen redan när jag öppnade den första gången, och en del hade nog ramlat ner i flaskan vilket innebar lite problem då det kom "klumpar" på nagelytan som jag fick plocka bort. Formulan är annars riktigt bra, vare sig för rinnig eller för tjock. Det blir dock spår efter penseln i finishen, men inte så att det stör.
 
 
 
Current är ett ljust grönt lack, fyllt med grönt skimmer. Ytan blir snygg och blank och spåren efter penseln - även om de finns - är mycket mindre tydliga än i Tropical storm. Dock är lacket rejält tunt och även efter tre lager är det inte täckande på tippen. Skillnaden mellan lager två och lager tre är också så pass liten att jag inte riktigt kan se att det skulle bli täckande på fyra heller. Utöver det finns det inte mycket att klaga på, formulan är bra och likaså penseln och lacket torkar hyfsat snabbt. I min värld är lacket dock lite mesigt, kanske för att färgen är så "tunn".
 
 
 
Wired är ett snyggt metallicblått lack som verkligen är blått. Det finns inga direkta dragningar mot någon annan färg, vare sig lila eller grönt. Lacket är fyllt med blått skimmer vilket ger ett djup och mitt önskade "oumpf" i lacket. Precis som de två tidigare så är torktiden bra, liksom både formula och pensel. Detta täcker betydligt bättre än Current gjorde och tre lager täcker tippen bra. Även här kan man, om man tittar efter det, se spår efter penseln, men det är absolut inget som stör.
 
 
Sea siren är ett lite somrigt, turkosblått lack med turkosgrönt skimmer i. Inte heller här finns det mycket att klaga på, både formula, pensel och torktid är helt okej. I Sea siren är det svårt att se penseldragen även om man tittar efter dem och lacket är helt klart täckande på tre lager - eventuellt hade man klarat sig på två. Ett härligt lack, som dock känns lite platt tyvärr. Trodde att detta skulle bli favoriten, men det är något som fattas.
 
 
 
Alla fyra lacken med swatcher. Alla tipparna är målade med tre lager och inget överlack. Favoriten i gänget måste jag säga är Wired.
 
 
Någon dag senare var jag och handlade på ICA. När jag gick förbi såg jag att de hade en fyndlåda där de sålde diverse kosmetika för 15 kronor produkten. Självklart var självdisciplinen inte så stor här heller och fyra små flaskor fick följa med ner i kundkorgen - tre glitterlack och ett duokromt.
 
 
Fyra härliga lack från Color Club, från vänster till höger - Vivid, De-luxe-cious (#696), Sexy siren (#846) och Untamed Luxury (899). Samtliga flaskor innehåller 7 ml.
 
 
Vivid är ett champagnefärgat lack som slår i både lila och grönt beroende på vilken vinkel man ser det ur. På bilden ovan ser det nästan holografiskt ut, men det upplever jag det inte vara, däremot tydligt duokromt. Där ljuset faller på nageln är det tydligt lila toner, medan skuggpartierna slår i tydligt gröna dito. Formulan är bra, den är vare sig rinnig eller för tjock och hamnar där man vill ha den. Dock är det svårt att inte få penselmärken i lacket och det tenderar att bli lite dragigt när man drar penseln på samma ställe två gånger. Det sistnämnda jämnade dock ut sig fint med lager två och tre.
 
 
 
De-luxe-cious är ett tunt, skirt grått lack med glitter i alla möjliga färger. Än så länge har jag kunnat hitta grönt, blått, gult, orange, rött, rosa, lila och teal. Inte ett lack jag skulle rekommendera att man använder på egen hand, utan i så fall som layeringlack, då det är så pass tunt att det är mycket svårt att få opakt. På tre lager är tippen inte täckt, även om glittret visserligen tar bort den värsta skirheten. Det är också ett lack som kräver sitt överlack eftersom glittret inte alls drunknar i lacket utan ytan blir något knottrig. Formulan är ganska bra, lacket stannar där man vill ha det och det är hyfsat lättmålat. I första lagret blir det lätt dragigt, men det jämnar ut sig hyfsat bra. Med tanke på knottrigheten ser man inga penseldrag i finishen. Lacket är halvmatt, även om glittret glittrar. På det stora taget gillar jag lacket, men som sagt som ett layeringlack skulle jag säga.
 
 
 
Sexy siren är ett ofärgat lack fyllt med glitter, främst i blått, men det skiftar också i turkos och grönt. Även detta lack behöver underkläder om det ska bli heltäckande, tre lager ger en hyfsat fylld, glittrig yta, men det är fortfarande genomskinligt. Formulan var bra, liksom i de andra och det torkar bra.
 
 
 
Untamed luxury var favoriten när jag hittade det i lådan, och faktiskt även när jag väl swatchat upp lackerna. Tyvärr kan min kamera inte ge lacket rättvisa. UL är ett härligt grönt lack fyllt med glitter, främst i grönt men också lite i teal, turkos och blått. Overallt blir dock lacket grönt - och VÄLDIGT glittrigt. Även här blir ytan knottrig och kommer att behöver minst ett flödigt lager överlack för att bli jämnt. Dock känns lacket hyfsat heltäckande på tre lager, även utan underkläder, men kan nog få ännu lite mer "oumpf" med ett schysst grönt lack under. I övrigt är lacket ungefär som de andra - bra formula, torktid och pensel.
 
 
 
Alla fyra CC-lacken med swatcher till. Kameran kan som sagt inte riktigt fånga Untamed luxury, men de andra tre är hyfsat rättvisande faktiskt. Alla tipparna är målade med tre lager lack och inget överlack.
 
 
 
Alla åtta nya lackerna, sida vid sida!
 
Nu ska jag måla blåa naglar med tanke på veckodagen!
 
Ciao!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: