NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Julhelgen och julmanikyren

Kategori:

Helgen har varit intensiv. Julafton firades med HEEEEELA familjen, även om det kom vissa återbud i sista stund. Mamma, pappa, pappas fru, alla åtta syskonen (utom en nybliven pappa), en del respektive, faster, farbror, kusinerna med respektive, två små barn och tre stora hundar. Här bjuds på klassiskt julbord med alla de smaker - sillar, lax, ål, leverpastej och leverkorv, potatis, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll, tre sorters kål, skinka och så vidare. Dessutom ett vegetariskt/veganskt julbord plus lite internationella specialiteter, så som fillipinsk wok och sådär. Utöver det självklart bröd, ost, frukt, godis, kakor av alla de slag (inklusive holländska olien bolle (med reservation för stavningen), en holländsk julspecialitet.) Så mätt blir man i alla fall.
Sedan är det BERGET av julklappar som ska delas ut, det blir en del när man är så många. Tyvärr ville min kamera inte vara med vid just det här tillfället, så jag kan inte ge er några bilder på högen, men man kan ju uttrycka det som att granen var svår att se.. ;) Här gömde sig också ett par riktigt härliga julklappar..
 
På juldagen åkte vi till min moster och morbror och firade med dem och morfar. Kalkon med tillbehör, ris a la Malta, och så frukt och godis en masse. Lite mer julklappar och så en massa spel.
Bästaste brorsonen har också varit med båda dagarna och igår fick jag rå om honom alldeles själv när mamman och pappan var ute på mellandagsrea med hans farbror - härliga tider. Bus, lek, stoj och stim - men också att ligga och sova middag ihop på soffan. Man sover aldrig så gott som med ett 16månaders charmtroll i famnen.
 
På grund av intensiteten i helgen har det inte funnits tid vare sig för att lacka eller blogga, men det har inte gjort så himla mycket eftersom jag varit så nöjd med julmanikyren. Idag är det dock dags att lacka om med underbara Polar Nights. Innan dess måste jag så klart dela med mig.. Här kommer lite bildspam från helgen.
 
 
Julmanikyren
 
Klassiskt julbord
 
 
Vegetariskt/veganskt/internationellt i bakgrunden
 
 
Julmanikyren och en stackars hyacint
 
Lite förstärkta kontraster
 
 
Folk brukar fråga var jag fått min pillighet ifrån. Svaret måste vara mamma - hon är inte den vassaste när det gäller att måla naglarna, men pillig är hon. Dessa tomtarna är hennes verk, och hon har tillverkat allt utom själva figurerna och tubstickningen till mössan. Förkläden, stickningen, korgen med lussekatterna - allt. Och då är ändå henne - enligt mig - mästerverkt i pilleri inte med. Ni vet sådana där hjärtkorgar man fick göra i skolan, där man flätar i två delar i varandra så att de bildar ett hjärta med ett rutmönster i nederdelen. Sådana har hon gjort, till andra sådana här tomtar, ungefär en centimeter tvärs över där det är som bredast. DET är pilligt kan jag lova. Och så undrar hon var jag har fått min pillighet ifrån, och hur jag kan måla så litet..
 
 
Julklappen från min äldsta bror och hans fru. Älskar den! I övrigt fick jag en del till min lägenhet - eluttag och lampknappar, garderobsprylar, vinglas och snapsglas bland annat. Nagelrelaterat fick jag en förvaringsväska till 12 stycken nagellacksflaskor att ha om man ska ut och resa, lite nail stripes och så ett gäng stämpelplattor - ska bli spännande att prova för första gången. Däremot finns det en del som stod på önskelistan som jag får ge mig ut och handla själv nu istället - bland annat det där ljustältet som jag ville ha.
 
 
Min underbart härliga brorson vill också önska er alla en god jul och en god fortsättning!
 
Ciao!

Kommentarer

  • Nailtastic säger:

    Urtjusig och vintrig manikyr!

    Svar: Tackar!
    Tove

    2012-12-28 | 14:58:53
    Bloggadress: http://nailtastic.blogspot.com/
  • Anja säger:

    Helt underbart! Detta måste jag försöka få till med mina favoriter efter alla helger!

    Svar: Tackar.. Det var inte så avancerat, så det klarar du utan problem.. Jag använde ett väldigt skirt lack från Face of Beauty som bas, sen svampade jag på ett matt vitt/silvrigt lack från Depend över ungefär halva nageln. Sen ett vitt lack från Flormar på tipparna för att avsluta med ett glitterlack från Viva la Diva på främst tipparna och sedan lite, lite tunt på resten av nageln också..
    Stjärnorna är målade med tunn pensel och vit akrylfärg, och prickar gjorda med ett dotting tool..
    Tove

    2012-12-28 | 18:30:51
  • Anja säger:

    Tack! :) Ska prova detta!

    Svar: Gör det, ser gärna bilder på det sen när du testat! =)
    Tove

    2012-12-29 | 11:49:25
  • Anja säger:

    :) Lovar!

    2012-12-29 | 20:58:31

Kommentera inlägget här: