NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Vecka 27

Kategori: Pricken

Nu blir det ny tradition på bloggen! Varje tisdag blir det en veckouppdatering med Pricken.. På måndagar "byter" jag nämligen vecka och tänker att det är lagom att sammanfatta föregående vecka och fundera på den kommande på tisdagar då.. Dessa inläggen kommer att vara tydligt märkta med "Vecka XX" för er som inte vill läsa om detta utan "enbart" om naglar..
 
Det här med tideräkning när man är gravid är ett jäkla mysterium kan jag lova. Det hela börjar med att en är i vecka 1 och 2 redan innan ägget ens haft sin dejt med den där speciella spermien - när det händer är en redan i vecka 3. Och innan en ens vet om att en är gravid är en allt som oftast i vecka 5-6. Och när en är i vecka fem, ja, då har en varit gravid i fyra veckor. Barnmorskorna räknar alltså tiden i fullgjorda veckor+dagar så det vi "normala" människor kallar vecka 27 börjar med dag 26+0. Mycket spännande alltsammans.. För att inte tala om hur spännande det blir när en börjar prata om månader. Tydligen finns det två typer av månader - de verkliga, de som alla människor räknar och lever efter, kalendermånader alltså. Och så finns det gravidmånader, som egentligen ingen räknar efter utom barnmorskorna. Och ni ska ju inte tro att de här månaderna stämmer överens - en graviditet består av 9 vanliga månader och 10 graviditetsmånader. Rörigt värre. Vecka 27 är i alla fall sista månaden i både sjätte månaden (som vi vanliga människor pratar om) och andra trimestern, nu är två tredjedelar snart avklarade och vi går in på slutvarvet. Det är också första veckan jag har mindre än 100 dagar kvar... Och nu, NU, börjar jag hänga med på det här med tideräkningen.. ;) Men jag är fortfarande väldigt nöjd med att ha mina appar i telefonen som berättar när jag byter vecka och hur långt gången jag är..
 
Vecka 27 är första veckan en räknar hur lång barnet är genom att räkna hela längden från huvudet till fötterna - innan har måtten angetts som längden mellan huvud och rumpa istället. Så det blev ett jäkla hopp från 23  till 34 centimeter.. Snart är den lilla Pricken också ett kilo tung - under den här veckan ska den gränsen passeras. Coolt. Skulle Pricken födas idag är chansen för överlevnad 88% - det är nog betydligt mer än jag trodde faktiskt. Men jag tycker fortfarande att graviditeten kan få gå tiden ut - även om jag längtar efter Pricken så njuter jag av att vara gravid och att vara den här enheten som vi är nu. <3 Det märks dock att bebisen börjar bli stor - sitter jag ner känner jag allt som oftast en litet, väldigt hårt huvud, trycka mot mina revben vilket gör att jag har fått inta den klassiska "jag-är-gravid-och-kan-inte-riktigt-sitta-normalt"-ställningen där man sådär halvligger. Naveln har också börjat utplånas och bli väldigt grund, men bred, så jag har fått ta bort min piercing nu.
 
När folk träffar på mig brukar det alltid, så klart, kommenteras kring magen. Jag blev tidigt synligt gravid och magen växte snabbt i början. Nu tycker jag att det har stått still ett tag, men det är fortfarande många som kommenterar att den är väldigt stor och lite skämtsamt antyder att det kanske är två därinne. Barnmorskan däremot - hon tittade på den och sa att den var alldeles normalstor för vecka 26 som det var när vi träffade henne sist. SFmåttet låg precis på normalkurvan också så. Och att det inte är två, det vet vi ju - så grundligt som barnmorskan på ultraljudet var lär hon inte ha missat om det fanns en till.. Viktmässigt har jag ju inte heller lagt på mig så mycket, 2 kilo bara. Känns helt okej, framför som jag bara har ätit som det känts bra - har inte satsat vare sig på att gå upp mycket eller att inte gå upp mycket.
 
Veckan som har gått har självklart gått åt mycket till oro för att något ska gå snett. Det har dock börjat lugna ner sig, även om jag fortfarande njuter av varje kännetecken Pricken ger ifrån sig. Och det, mina vänner, det är många. Ibland undrar jag om den ska gräva sig ut, för så känns det ibland. Och ibland får den in en sån rejäl spark/rörelse att hela magen krumbuktar sig på utsidan - sådär så att jag ser det på ovansidan av duntäcket.
Fysiskt sett har jag mått bra. Jag har äntligen fått den där energin som folk pratar om att en ska ha fullt av i andra trimestern men som jag totalt har saknat tills nu. Det har sytts babykläder, fixats babyrum, sytts lakan till spjälsängen och som sagt - sorterats och slängts en massa. Härligt. Däremot har jag på nätterna fått en släng av RLS - Restless Legs Syndrome - som tydligen är jättevanligt som gravid. Hur vanligt det än är är det skitjobbigt och jag ska göra allt jag kan för att bli av med det - jag vill kunna sova! Så nu ska min, redan digra, tablettsamling på morgonen utökas med ett tillskott av magnesium och jag ska bli noggrannare med att ta mina järntabletter. Hoppas det funkar!
 
 
 
I veckan som kommer ska jag åka till Ullared med min mamma och handla lite. Det blir en förstagångsupplevelse för oss båda så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Det jag vet att jag ska kolla på är så klart nagellack och babysaker men vi får väl se hur mycket mer jag kommer hem med.. =) Har ni några bra shoppingtips så shoot!
I övrigt finns inte så mycket planerat, mer än att jag och sambon bestämt att vi ska gå ut och äta och gå på bio på fredag - det är ju ändå Alla Hjärtans Dag. Ska bli mysigt det med!
 
Tjipp!

Kommentarer

  • Frida säger:

    Jättekul inlägg!!! Spännande att få vara med lite på vägen tycker jag!

    Svar: Kul att du tycker det!
    Tove

    2014-02-11 | 12:26:01
  • Lela säger:

    Jag gav upp det där med att räkna veckor efter ett tag, hängde aldrig riktigt med;) Huvudsaken var att jag visste när den beräknades dimpa ner (som han för övrigt missade med 13 dagar, på FEL håll!).

    Känner igen det där med att magen gör sig påmind på de allra mest konstiga sett. Min grabb var väldigt livlig i magen, främst på kvällarna. Minns att jag fick en skarp tillsägelse en kväll av sambon "Ligg still, jag kan inte sova!". Det var inte jag som rörde mig, det var lilleman. Och om han hade svårt att somna, hur trodde han då att jag skulle kunna somna? Tur vi inte hade vattensäng;)

    Svar: Ja, det är rörigt.. Men jag börjar nog få grepp om det.. Men visst är det så att det viktigaste ju ändå är att veta när det är tänkt att den ska komma ut - även om det beräknade datumet inte alltid är det som ungjäveln väljer.. ;)
    Ja, vilken tur att ni inte hade vattensäng.. Sambon brukar mest klaga när vi ligger sked och Pricken sparkar honom i ryggen.. =)
    Tove

    2014-02-11 | 13:23:49
    Bloggadress: http://www.lelack.se
  • Lackert säger:

    Vilken härlig bebismage, tycker gravidmagar är så vackert :)
    Hoppas du får en trevlig shoppingdag på Ullared!

    Svar: Tack så mycket! Shoppingen på Ullared var riktigt trevlig faktiskt, alldeles lagom mycket folk.. =)
    Tove

    2014-02-11 | 20:52:35
    Bloggadress: http://lackert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: