NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Liebsterawards

Kategori: Personligt

Jag har blivit nominerad till Liebsteraward av både Linda och Helena vilket gör mig fantastiskt glad, tack så mycket tjejer, det betyder mycket för mig! Awarden är till viss del till för att sprida lite länkkärlek till läsvärda bloggar utan allt för många följare och att någon nominerat min blogg känns alldeles fantastiskt! Trots att jag har fått awarden av två personer tänkte jag dock "fuska" och bara köra ett inlägg. Jag kommer därför att svara på alla 22 frågorna i en följd och därefter ställa mina 11 frågor och skicka vidare awarden till ett par stycken. Dock blir det inte 11 stycken som det är sagt, dels läser jag inte så många bloggar som inte har mer än 200 följare och dels har de flesta jag läser redan fått den här utmärkelsen. Om det däremot är någon som känner att de passar in på beskrivningen men inte fått en award än så får man väldigt gärna sno en av de "lediga" platserna i min lista, jag har dålig koll på vem som har fått awarden eller inte..;)  Jag kommer inte heller att enbart nominera nagelbloggar utan här kommer det att bli en blandad kompott! =D

Jag förvarnar redan nu för att detta kommer att bli ett lååååångt inlägg, men förhoppningsvis så orkar ni er genom det i alla fall! Det är en väldig blandning av frågor, roligt nog så har inte Linda och Helena ställt frågor som är särskilt lika varandra – Lindas frågor har ett lackfokus medan Helenas är av mer personlig karaktär. Jag har, som vanligt, svårt att svara kort och koncist så det blir lite utläggningar på en hel del av frågorna. Håll till godo – de första 11 är från Linda och den andra halvan från Helena!

1. Minns du ditt första nagellack du köpte? Vilket?
Nej, inte sådär klart. Jag var nagelbitare under väldigt lång tid (vilket märks på att mina naglar inte är fastvuxna så långt upp i nagelbädden utan har väldigt lång fri kant) så det dröjde rätt länge innan jag köpte mitt första nagellack. Däremot fick jag ett antal lack innan dess, i förhoppningen att jag skulle sluta bita..

2. Om du bara fick använda ett enda nagellack för resten av livet, vilket skulle det bli?
Jag tror att det skulle bli något av mina lack från Alanna Renee, då de är underbart bra i både formula och utseende och dessutom torkar snabbt.

3. Hur länge har du bloggat?
Drygt ett år upptäckte jag nu när jag kollade. Jag började tydligen blogga när jag kom hem från min utlandssemester tillsammans med mamma förra året.. jag har inte ens reflekterat över att min blogg har fyllt ett år. Lille vän. Kanske borde fira det på något sätt, kanske? :)

4. Hur länge tror du att du kommer att fortsätta lack/skönhetsblogga?
Just nu är jag, som jag tidigare berättat, nere i en liten svacka både vad gäller motivation och energi/tid så fortsätter det i den här takten finns det väl en viss risk att det inte blir allt för länge till. Dock skådar jag en ljusning i en inte allt för avlägsen framtid, så jag hoppas och tror att det ska bli bättre och i så fall blir det under oöverskådlig framtid i alla fall!
För tillfället har dock den förbaskade svackan fått mig att tugga på mina naglar igen, så just nu är de kortare än de varit på länge. Fortsätter det såhär så finns det en risk att det får bli förlängningar igen snart..

5. Har du nördat ner i nåt annat än nagellack?
Jag är en klar och tydlig beroendeperson som har en fin förmåga att nörda ner i det allra mesta. Om jag börjar med något så har jag en tendens att fastna, i alla fall tills jag börjar nörda ner i något annat. Det har varit datorspel, det har varit handarbete, det har varit spel på telefonen, det har varit träning (med en halvseriös tävlingssatsning, som dock inte ledde så långt på grund av skador som fick mig att sluta) och nu är det naglar. Naglarna är dock det jag har hållt på med mest seriöst kanske och under längst tid. Så jag hoppas att det ska hålla i sig..

6. Vad är din favoriträtt?
Får man svara "allt med bacon"? Eller, ja, sallad är också en jävla hit – allt med bacon och salladsdressing kanske? =)

7. Har du några husdjur?
En alldeles underbar hund som har fått visa sin söta nuna här på bloggen ett par gånger, och så en hel flock dammråttor.. De brukar dock inte få visa upp sig så ofta, men de är ena jävlar på att föröka sig! Dessutom har jag kvar "min" hund hemma hos mamma tillsammans med min katt som dock fick flytta hem till mamma under tiden jag renoverade min lägenhet. Eftersom hon blev utekatt där så har hon också fått bli kvar där och njuta av att vara ute och springa så mycket som hon vill.

8. Vilket är ditt dyrbaraste nagellack?
Det här är så svårt, hur definierar man dyrbarast? Det man själv sätter högst värde på eller det som kostat mest pengar i inköp? Men ja, återigen får jag nog svara mina Alanna Renee-lack, de är väldigt speciella för mig. Dels var det den första hela kollektionen jag köpte och dels är de (eller var i alla fall) ganska exklusiva och svåra att få tag på, jag fick använda en privat langare från Australien. Och – självklart – de är ju så vackra!

9. Vilken lackremover använder du?
Jag har länge använt Depends blåa, den supersnabba. Den funkade bra för mig och var snabb. Nu har jag dock varit lite lat ett tag och använt det som funkar ännu snabbare – ren aceton från Gripen. Det funkar klockrent på alla lack jag har, men mina naglar börjar bli lite småledsna nu, så jag får kanske återvända till Depends när det gäller lite enklare lack ett tag framöver..

10. Vilket är ditt favoritresmål?
Det allra optimalaste hade varit ett ställe som är väldigt mångsidigt – man ska kunna sola och bada, man ska kunna äta gott och det ska erbjudas bra skidåkning. Dessutom ska det vara billigt.. Svår kombo kanske, så det får bli lite olika vad man nu ska göra. Ska jag åka skidor åker jag väldigt gärna till Frankrike eller Österrike och för sol och bad får nog favoriten bli antingen Grekland eller Turkiet.. Ett drömresemål däremot är Västindien, men det som ligger närmast är nog att vi har funderat på en smekmånad (någon gång i framtiden, när det nu blir) till Kroatien..
Och – något som förtjänar ett alldeles särskilt omnämnande – ska jag slappna av, njuta och mysa så är det sommarstugan som är förstahandsvalet faktiskt!

11. Är du morgon-eller kvällsmänniska?
Jag har alltid varit en utpräglad kvällsmänniska, som har haft min peak när det gäller kreativitet och effektivitet på sen kväll/tidig natt. Mitt examensarbete är till ungefär 80% skrivet mellan 23 och 03 på nätterna.. Morgnarna har alltid varit det värsta som finns – när klockan ringer är det ren och skär ångest. Nu har det dock vänt – jag vaknar tidigt på morgonen för det mesta och känner mig ändå hyfsat pigg, medans jag är riktigt trött på kvällarna och gärna går och lägger mig tidigt. Och då menar jag inte bara tidigt jämfört med innan, utan tidigt även på riktigt. =D

12. Stämmer din fysiska ålder överens med din mentala ålder?
Det skulle jag nog säga att den gör. Jag upplever dock inte 30 att vara så mycket ålder att prata om.

13. Vilket var ditt absolut första jobb?
Det allra första var nog som barnvakt till två helt underbara ungar. Dem kan jag fortfarande sakna ibland.. Min första riktiga anställning var som plockare på ett lager med frukt och grönsaker. Det är verkligen något jag kan rekommendera för alla som behöver ett extrajobb under studietiden – jag jobbade bara söndagar och drog ändå ihop en riktigt bra månadslön. De jobbförmåner jag hade var dessutom riktigt bra – man fick handla frukt och grönt till deras inköpspris plus moms, och under tiden man jobbade fick man äta i stort sett helt obegränsat av frukt och grönt. Så, man stekte en 100 gram kycklingfilé hemma och sedan plockade man ihop en riktigt grym, matig sallad på jobb.. Härligt. Framför allt som student där man inte riktigt har råd att äta så mycket frukt och grönt för det mesta.

14. Vilka tre saker kan du inte vara utan i ditt skafferi/kyl?
I skafferiet är balsamvinäger ett måste, liksom pasta i alla de former. Dessutom har jag en HEL låda i mitt skafferi som bara är fyllt med te i alla möjliga varianter (förutom en liiiiten hörna där det står en liten burk vaniljsocker och tre rör C-vitamin) så te är väl också ett måste kanske. I kylen är det nog mjölk, bacon och ost som är måstena.

15. Viker eller knölar toalettpappret?
Haha, vilken fråga. Jag knölar nog mestadels.

16. Morgontidning eller kvällstidning?
Jag är sådan jobbig människa som inte läser tidningar så ofta. Eller ja, det är ju en sanning med modifikation. På jobbet läser jag ju tidningen typ varje dag, så morgontidning är nog det jag läser mest i fysisk form. På nätet är jag däremot lite slappare och surfar lättast in på Aftonbladet för snabba nyhetsuppdateringar. Sedan att det är fyllt med mestadels skräp, det får man väl ta.

17. Ärligt nu, träna på gymet eller kura upp i soffan med en stor godispåse från Hemmakväll?
Ärligt nu, finns det någon som helt ärligt svarar att de hellre vill gå på gymmet och träna? Sant att man efteråt mår bättre, men just i den här stunden. Det tvivlar jag på. Inte jag i alla fall. Däremot brukar jag kunna muta mig själv med en myskväll i soffan, med filt, en bra film och en stor kopp te, för att ta mig själv till gymmet..

18. Bor du på samma ort/i samma stad där du växte upp?
Inte riktigt, men i stort sett. Nära i alla fall. Nu ska jag dock flytta, men det blir inte så långt det heller.

19. Vad läste/läser du på gymnasiet?
Jag började på naturvetenskaplig linje med internationell inriktning. Varför jag gjorde det är nog en gåta som ingen kommer att kunna besvara, med tanke på att jag aldrig gillat matte och ogillar språk. Efter två år kom det dåliga i beslutet fatt mig och jag valde att byta till samhällsvetenskaplig linje med samhällsinriktning. Då hade jag dock redan blivit ganska skoltrött och använde mitt engagemang i elevrådet till att komma undan en himla massa. När jag dessutom fick ett hyfsat bra resultat på högskoleprovet så blev skolan bara något jag skulle se till att avsluta med godkända betyg i allt. Och ja, det räckte ju till ändå – jag kom in på universitetet med hjälp av högskoleprovet – slutet gott, allting gott..

20. Vad har du i ditt sovrumsfönster?
Ingenting. Vi har försökt med blommor en hel massa gånger, men med tanke på att vi fick köpa nya blommor inför varje visning så gav vi upp efter ett tag. Dessutom öppnas fönstret inåt, vilket gör det meckigt att ha något i det. Förhoppningsvis blir det förändring nu när vi flyttar…

21. Vilken radiostation väljer du helst?
Såhär är det. Musik är ett måste för mig ganska ofta, men vilken musik det är spelar mindre roll. I bilen är det alltid rockklassiker, men det beror mer på sambon än på mig. Hemma är det mer Spotify än radio som gäller..

22. Vad köpte du senast till dig själv?
Ett par byxor, en topp och två tröjor.. Letade skitlänge efter en vit polo – föll stenhårt för den i H&Mreklamen men den såg ju inte alls likadan ut i verkligheten som i reklamen. =/ Istället hittade jag – på typ femtielfte shoppingrundan – en vit, härlig polo på barnavdelningen som funkade alldeles utmärkt! Awesome!

 

Det var frågorna jag skulle besvara det.. Nu till mina frågor då.

1. Om du tänker bort allting sånt som lön, möjlighet att få arbete, utbildning och så vidare - vad hade du då allra helst velat arbeta med?
2. Vad arbetar du med/utbildar dig till idag?
3. Vad har du för minne som du plockar fram när du behöver muntra upp och peppa dig själv lite extra?
4. Hur sover du - på mage, rygg eller sidan? Eller kanske som Pippi, med fötterna på kudden?
5. På tal om Pippi - vilken är din favoritbarnboksfigur, nu eller som liten?
6. Vilken är den bästa årstiden och varför?
7. Om du skulle få reda på att du skulle åka bort till en öde ö i fem år - vilka fem saker skulle du ta med dig och varför?
8. Vilka är dina tre bästa respektive sämsta egenskaper? Varför?
9. Vad har du för laster/beroende?
10. Om du vore ett djur - vilket djur skulle det vara och varför?
11. Du får helt plötsligt veta att du inte får bo kvar i Sverige, du måste flytta utomlands om två veckor. Var flyttar du och varför?

 

De bloggare jag nominerar är:

 

Kattis – min yngsta kusin på pappas sida som skriver om livet som juriststudent med fullspäckat schema. Här blandas resor, simhopp, kärlek, vackra föremål och familjen med studier, tentor, stress och allt annat.

 

Malin – min äldsta kusin, hon jag gjorde mina rymdnaglar till. Astronom, doktor i Oxford – dock äntligen på väg hem lite närmre mig igen! Här blandas stjärnor, byggnader som skulle kunnat vara med i Harry Potter med livet som mamma till en liten tjej.

 

Elin – en alldeles underbar nagelblogg med vackra lack och snygga manikyrer som dessutom blandas upp med en sprudlande personlighet och personliga reflektioner. En av de nagelbloggar jag ville ge awarden där jag faktiskt visste att det (otroligt nog) inte fanns fler än 200 följare..

 

Tess – en sjukt imponerande tjej med mycket på sina axlar. Tur att axlarna, liksom resten, är sjukt vältränade. Här blandas nyttiga recept med träningsrapporter, kärleken till en stöttande sambo och till Friskis och Svettis. Att Therese är jävligt cool gör ju inte saken sämre!


För att skicka awarden vidare finns det ett par enkla regler.
1. Länka tillbaka till den som nominerat dig..
2. Svara på de elva frågorna och skriv ner elva egna frågor.
3. Nominera upp till elva bloggar med mindre än 200 följare som du vill skicka vidare awarden till
4. Gå till bloggarna och berätta att de fått en award från dig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: