NAIL ME

Naglar, naglar, naglar. Omvårdnad, manikyrer, lackningar, nailart - you name it!

Flormar Pretty P14

Kategori:

Så var det dags för ytterligare ett av de turkiska lacken jag köpte under semestern.
 
Detta är ett rosa lack som jag inte tror att man någonsin kan få opakt på egen hand utan som funkar extremt bra att göra fransk manikyr med till exempel. Tror att det här är ett jelly om jag har förstått det hela rätt. Ger en snygg, glansig yta även utan överlack på. Torktiden är bra och penseln likaså, även om den är ganska kort. Det är inte ett lack man kan ha för sig själv, men för att göra klassisk fransk manikyr är det fantastiskt.
 
Jag har också upptäckt ett bra sätt att göra fransk manikyr på lättaste sätt. Istället för att antingen måla rosa och sedan ta bort längs tippen för att fylla i med vitt eller att måla vitt över det rosa och få en kant, inget av alternativen är så roligt tycker jag. Istället har jag upptäckt att jag kan måla den vita kanten med akrylfärg, direkt på underlacket. Det blir så tunt att det inte blir en kant när man målar det rosa lacket över, men ändå så pigmenterat att det syns ordentligt genom. För att göra det mindre skarpt kan man dessutom spä ut akrylfärgen med liiiite, lite vatten vilket också gör färgen lättare att måla med och få jämn utan linjer. Själv målar jag med en platt hobbypensel från Panduro, tror det är 4mms-penseln, vilket jag anser är det lättaste att få en jämn och smidig linje när jag målar.
 
 
 
 
 
 
Min fria kant är än så länge väldigt lång (den är alltså så lång som jag har målat vitt...) eftersom jag under väldigt lång tid bitit på mina naglar, väldigt långt ner på fingrarna. Någon som har något bra tips på hur man får nageln att växa fast längre upp på fingret? Hade varit awesome!
 
Nu ska jag återgå till att fira morfars 94årsdag! Ciao!

Kommentarer

  • Ann-Sofie säger:

    Inget bra svar på din fråga tyvärr. Men det var riktigt snygg fransk manikyr. Jag älskar det!

    Svar: Tackar!
    Tove

    2012-11-25 | 14:24:11
    Bloggadress: http://annsofiesoderbergh.blogspot.se/
  • Lela säger:

    Inga tips att dela med mig av men den franska blev superfin:)

    Svar: Tack! Väldigt klassiskt och "tråkigt" men det kan ju vara snyggt det också! =)
    Tove

    2012-11-25 | 20:29:46
    Bloggadress: http://www.lelack.se
  • Anja säger:

    Snyggt o enkelt! Det enda du kan göra är att låta tiden ha sin gång. Och absolut inte peta mellan nagel o skinn. :) Men det tar många år...

    Svar: Ja, det är väl så. Petar inte så ofta ;) Men det är svårt att låta bli när fickorna är så djupa att de vägrar bli rena på något annat sätt...=/
    Tove

    2012-11-25 | 21:42:28
  • Anja säger:

    Snyggt o enkelt! Det enda du kan göra är att låta tiden ha sin gång. Och absolut inte peta mellan nagel o skinn. :) Men det tar många år...

    2012-11-25 | 21:42:29
  • Anja säger:

    I know!! But no touch!!! ;)

    2012-11-26 | 09:04:39

Kommentera inlägget här: